شناسه : 31307
نویسنده : بسیج حقوق دانان
عکس

۲ ماهواره ایرانی بخش خصوصی در دسامبر ۲۰۲۳ به فضا پرتاب می‌شوند

کنسرسیوم فضایی کوثر موفق به ساخت دو ماهواره هدهد و‌کوثر شده است که قرار است این دو ماهواره در دسامبر ۲۰۲۳ به مدار ۵۰۰ کیلومتری پرتاب کند.

 به گزارش روابط عمومي سازمان بسيج حقوق دانان؛ دکتر حسین شهرابی فراهانی؛ مدیرعامل شرکت امید فضا درباره فعالیت‌های این شرکت فناور در حوزه تولید و ساخت ماهواره اظهار کرد: شرکت امید فضا در سال 97 توسط بنده به عنوان رئیس سابق گروه فضایی صاایران، مدیر پروژه ماهواره ملی امید و چندین ماهواره پرتاب شده دیگر و جمعی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر تاسیس شد.

وی افزود: این شرکت با محور قرار دادن طراحی و ساخت ماهواره‌های سبک و ارزان برای توسعه منظومه ماهوارهای در مدار کم‌ارتفاع زمین فعالیت خود را برای طراحی و ساخت ماهواره "کوثر" شروع کرد.

شهرابی تصریح کرد: یکی از اولویت‌های امیدفضا تربیت نسلی زبده برای صنعت فضایی کشور است لذا شتابدهی تیم‌های فنی نیز در دستور کار قرار گرفت تا در کنار افراد با تجربه در حوزه فضا نقش‌آفرینی کنند؛ همزمان شتابدهی تیم‌ها با موضوع کاربری‌های هوشمندسازی فضاگرا برای به کاربری رساندن منظومه ماهواره‌ای نیز در دستور کار قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت امید فضا خاطرنشان کرد: بر این اساس با ایجاد کنسرسیومی از شرکت‌های دانش بنیان در زمینه طراحی و ساخت ماهواره و کاربرد آن در پایین‌دست صنعت فضایی یعنی کاربرد برای شهروندان گام نهاده است.

وی ادامه داد: این کنسرسیوم موفق به ساخت 2 ماهواره با عناوین "هدهد و کوثر" شده است؛ این دو ماهواره قرار است با همکاری کشور روسیه در دسامبر 2023 به مدار 500 کیلومتری پرتاب شود.

شهرابی یادآور شد: ماهواره کوثر ساخت این محققان یک ماهواره سنجشی با وضوح 3.5 متر است که قرار است به ارتفاع 500 کیلومتری پرتاب شود؛ تصاویر دریافت شده از این ماهواره برای کاربردهای کشاورزی،  نقشه‌برداری و حد‌نگاری مناسب است و عمر مداری این ماهواره 2 ساله خواهد بود.

وی درباره مختصات ماهواره هدهد گفت: هدهد یک ماهواره با کاربری IOT است که در ابعاد استاندارد "کیوب ست" و ابعاد 3U طراحی و ساخته شده است؛ کاربردهای خدمات این ماهواره برای حوزه‌های کشاورزی، حمل و نقل و مدیریت بحران است.

انتهای پیام/ تسنیم

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.