شناسه : 29670
نویسنده : بسیج حقوق دانان
عکس

مراسم هفتمین دوره اعطای جایزه حقوق بشر اسلامی آغاز شد

مراسم هفتمین دوره اعطای جایزه حقوق بشر اسلامی با حضور رییس قوه قضاییه و وزیر امور خارجه آغاز شد.

 به گزارش روابط عمومي سازمان بسيج حقوق دانان؛ جایزه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی، جایزه ای (افتخاری) است که از سوی ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران به فعالان حقوق بشر یا قربانیان نقض حقوق بشر (حقیقی یا حقوقی) که در عرصه های زیر فعالیت برجسته و مؤثری دارند، فارغ از دین، نژاد، رنگ، جنسیت و ملیت، اهدا می شود.

نظام سازی، سیاست گذاری، ادبیات سازی، فرهنگ سازی (ترویج و آموزش) در حوزه حقوق بشر اسلامی،  اقدام روشنگرانه و اثربخش در افشای نقض فاحش حقوق بشر یا مقابله با استفاده ابزاری از حقوق بشر از سوی ناقضان حقوق بشر (امر به معروف و نهی از منکر)،  ایثار جان و مال و سلامت برای حفظ، احیا یا تکریم حیثیت ذاتی و حقوق بنیادین انسان­‌ها و حمایت از قربانیان نقض حقوق بشر،  ایفای نقش رهبری در شکوفایی ظرفیت های فطری ملت‌ها یا جنبش‌های آزادی‌بخش برای مبارزه حق طلبانه در راه صیانت از استقلال و آزادی و حکومت حق و عدل در مقابل دولت‌های استکباری یا گروه‌های تروریستی در عرصه حقوق سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از جمله موضوعات مهم برای دریافت این جایزه است.

جایزه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی هر ساله در مراسمی که با حضور برندگان جایزه در ۱۴ مرداد (۵ اوت) به مناسبت بزرگداشت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی برگزار می‌شود، از سوی رئیس یا دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران اعطا می­‌شود.

امسال این مراسم امروز سه شنبه ۱۱ مرداد برگزار می شود.

برندگان جایزه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی، تندیس و گواهی اعطای جایزه را به همراه ۱۰ سکه تمام بهار آزادی دریافت خواهند کرد.

به گزارش ایرنا، ششمین دوره اعطای جایزه‌ حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ با حضور آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس وقت قوه قضاییه به صورت ویدئو کنفرانس در تهران، برگزار شد.

در بخش مدافعان سلامت، از شهید دکتر سید بهرام طهماسبی رئیس بیمارستان امام خمینی (ره) آمل و عضو هیأت‌علمی دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مازندران و از رزمندگان سرافراز و جانباز شیمیایی دفاع مقدس تقدیر شد که وجه انتخاب وی برای دریافت جایزه حقوق بشر اسلامی، پذیرش مسؤولیت بیمارستان در دوران اوج کرونا (از اسفندماه ۱۳۹۸)، ایثار در زمینه‌ی امکانات درمانی خاص و رویکرد مدیریت جهادی و حضور در میدان مبارزه عنوان شده است همچنین در این بخش از دکتر احمد المنظری مدیر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی به علت اهتمام ویژه وی برای هم‌افزایی میان کشورهای منطقه و ارائه کمک‌های بهداشتی و دارویی در دوران همه‌گیری کرونا و تلاش برای تضمین سلامت پناهجویان منطقه‌ی مدیترانه شرقی به‌ویژه سوریه، یمن، و افغانستان تقدیر شد.

در بخش حامیان حقوق عامه، محمدجواد حشمتی مهذّب رئیس کل دادگستری استان تهران به خاطر ارائه خدمات و ابداعات در حمایت از حقوق عامه ازجمله پیگیری و اقدامات حقوقی قضایی به‌منظور مقابله با تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی به دریافت جایزه مفتخر شد. از فرزاد بهشتی توندری جانشین معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و حفظ حقوق عامه دادسرای عمومی و انقلاب مشهد نیز به دلیل حضور میدانی و جهادی و ارائه خدمات قضایی در حمایت از حقوق عامه ازجمله بیماران جذامی، مشکلات زیست‌محیطی و حمایت از کودکان بهزیستی و خدیجه صدیقی، مسؤول گروه جهادی شهید گیلاسی، کارآفرین و جهادگر برای کارآفرینی و اشتغال‌زایی برگرفته از مأموریت‌های جهادی و کمک به محرومان با تأکید بر تقویت مشاغل خانگی متنوع برای اشتغال بانوان تقدیر به عمل آمد.

در بخش جهادگران عرصه مبارزه با تروریسم اقتصادی از حمیدرضا یحیی‌زاده، علیرضا رهنورد، رضا وزیری، علی دانایی کنارسری، و محسن گوهری ناخداهای نفتکش‌های حامل فرآورده‌های نفتی ایران به ونزوئلا تقدیر شد که وجه تمایز انتخاب آنها روحیه‌ شجاعت و مبارزه‌طلبی و انجام موفقیت‌آمیز مأموریت در حضور ناوهای جنگی آمریکا، تسلیم نشدن و ردّ رشوه‌ ۱۲۵ میلیون دلاری ازسوی آمریکا مطرح شده است.

در این جشنواره همچنین از ادریس الجزایری گزارشگر فقید شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در موضوع اقدامات قهری یک‌جانبه به دلیل تلاش و اهتمام نسبت به حمایت و ارتقا حقوق بشر، ارائه گزارش‌های مستند در رابطه با آثار منفی اقدامات قهری یک‌جانبه خصوصاً از سوی رژیم آمریکا علیه حقوق ملتها از جمله جمهوری اسلامی ایران، تقدیر شد.

همچنین در بخش دفاع از مستضعفان (جایزه ویژه و نشان سردار شهید سپهبد سلیمانی) سید عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن به دلیل تلاش پنج‌ساله برای احقاق حقوق مردم مظلوم یمن در برابر متجاوزان ائتلاف سعودی، و از شهید جمال جعفر ابراهیمی مشهور به ابومهدی المهندس جانشین حشد الشعبی عراق، مرحوم دکتر رمضان عبدالله دبیرکل فقید جنبش جهاد اسلامی فلسطین به دلیل سال‌ها مجاهدت و مبارزه با تروریسم و تبیین و ترویج عملیِ تفکّر مقاومت و حراست از حق حیات انسان‌ها در برابر جنایتکاران، تقدیر شد.

 دادستان کل، رییس سازمان زندانها، فرمانده کل انتظامی کشور، عضو حقوقدان شورای نگهبان، دبیر ستاد حقوق بشر ، اعضای شورای عالی قضایی ، اعضای شورای نگهبان و دکتر ماندلا نوه نلسون ماندلا از مقامات و مسوولان حاضر دراین مراسم هستند.
انتهای پیام / ایرنا

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.