شناسه : 29564
نویسنده : بسیج حقوق دانان
عکس
به مناسبت گرامیداشت هفته عفاف و حجاب سازمان بسیج حقوق دانان کشور برگزار کرد

قانون حجاب در تدوین، تنقیح و اجرا مظلوم واقع شده است

به مناسبت گرامیداشت هفته عفاف و حجاب نشست تخصصی بررسی و تببین ابعاد فقهی و حقوقی قانون حجاب در گام دوم انقلاب به همت سازمان بسیج حقوق دانان با حضور تعدادی ازمسئولین و نخبگان حقوقی و فقهی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان بسيج حقوق دانان؛ به مناسبت گرامیداشت هفته عفاف وحجاب مراسمی با عنوان نشست تخصصی بررسی ابعاد فقهی و حقوقی قانون حجاب در گام دوم انقلاب روز شنبه مورخ 1041/04/25 با حضورتعدادی از مسئولین و نخبگان حقوقی فقهی و قضایی کشور، حجت الاسلام والمسلمین سید محسن موسوی معاون اول دادستان کل کشور،حجت الاسلام و المسلمین شاهانی مسئول نمایندگی ولی فقیه در اقشار بسیج کشورو بسیج کارمندان و اقشار تهران بزرگ،دکتر انبارکی مسئول سازمان بسیج حقوق دانان کشور، سرکارخانم دکتر بیابانی مسئول سازمان بسیج جامعه زنان، سرکار خانم دکتر محمد بیگی نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون جمعیت و عضو هیئت مدیره بنیاد عفاف و حجاب، سرکار خانم میرخانی استاد حوزه و دانشگاه در سالن همایش شهید سلیمانی مجتمع فرهنگی حضرت ولیعصر(عج) برگزار گردید.

Image
1

دکتر سهراب انبارکی گفت: قانون حجاب در تدوین، تنقیح و اجرا مظلوم واقع شده است و دستگاه قضا باید از دستگاههای مجری قانون حجاب در خصوص ترک فعل های که صورت پذیرفته مطالبه گری کند .

وی همچنین افزود: قانون گذار  باید تعریف کامل و جامعی از بی حجابی، بدحجابی  و حجاب برتر ارائه نماید و این مفاهیم و مصادیق آن را برای افراد، خانواده ها و جامعه تبیین نماید.

دکتر سهراب انبارکی  با بیان اینکه حجاب امری فردی نیست و ابعاد اجتماعی و خانوادگی دارد افزود: در مواجهه با مسأله حجاب هم بعد سلبی موضوع را باید در نظر گرفت هم بعد ایجابی  و تشویقی را.

رئیس سازمان بسیج حقوق دانان گفت: کار فرهنگی در حوزه عفاف و حجاب ناکافی و حداقلی است اما دشمن در حوزه حجاب با ضریب و توان حداکثری  کار ضد فرهنگی انجام می دهد

Image
1

 

Image
1
Image
1

 

Image
1

 

Image
1

 در انتها سرکار خانم دکتر حسنی بیانه نشست عفاف و حجاب را قرائت نمودند که به شرح ذیل می باشد:

بسم رب الشهداء والصدیقین

انّ الذین یحبّون ان تشیع الفاحشه فی الذین آمنوا لهم عذاب الیم فی الدنیا و هر الاخره (سوره نور، آیه ۱۹)
از منظر تفکر دینی، حق عفت جنسی و پاسداری از آن، در شمار حقوق اساسی بشر همچون حق حیات، جنبه  انسانی و فرا دینی دارد و این رای پسندیده مورد اتفاق نظر همه عقلای عالم است. پروردگار عالم برای پاکی فرد و جامعه  پنج حصن حصین اسلام، خانواده، ولایت، خویشتن‌داری مرد و پاکدامنی زن را قرار داده است. این در حالی است که امروز جاهلیت مدرن  با اسارت زنان در چنگال منفعت طلبی و شهوت جویی، آنان را به نکبتی بالاتر از ظلمت قرون وسطی در غرب و جاهلیت اولی در تاریخ باستان مبتلا کرده است. اما قرآن کریم در مقوله پاسداشت از مقتضیات و لوازم زیست عفیفانه در جامعه و در جهت حفظ امنیت و آرامش زنان و  استواری و پایداری نهاد خانواده هیچ مداهنه و ملاحظه‌ای را جایز نمی‌شمارد. این است که شاهدیم پس از آیه حجاب در سوره احزاب، مقابله با حجاب را یک توطئه سیاسی از سوی منافقین علیه امنیت و سلامت جامعه می شمارد و پیامبر (ص) را مأمور دور کردن و تبعید این عناصر از جامعه مدنی می شمارد:
لئن لم ینته المنافقون والذین فی قلوبهم مرض والمرجفون فی المدینه لنغرینک بهم...(سوره احزاب، آیه۶۰)
بر این اساس باید چند سوال اساسی را در ارتباط با موضوع مهم عفت ورزی و حیا و حجاب در جامعه مطرح ساخت که:
۱- متولیان امور فرهنگی تا چه حد در تبیین فلسفه و کارکرد حجاب برای مخاطبان مخصوصا دختران جوان برنامه ریزی و اقدام عملی موثر کرده اند؟ ایا ربط میان حجاب و کرامت انسانی زن، آرامش و امنیت روانی و اجتماعی زنان و دوام خانواده به اندازه کافی روشن شده است؟
۲- کارگزاران و مسئولین دوایر و سازمان های دولتی و نهادهای حکومتی در اجرای قانون حجاب در مجموعه های مزبور تا چه حد جدیت و قاطعیت داشته اند؟ آیا نبایستی با مدیرانی که این بی انضباطی ها و اهمال ها در اجرای قانون حجاب در مجموعه هاشان مشاهده می شود،  برخورد قاطع صورت بگیرد؟  
۳- آیا مسئولان مربوطه نبایستی حداقل نظارت  بر وضعیت تولید و توزیع پوشاک را در جهت ساماندهی بازار داشته باشند بنحوی که زمینه برای  دسترسی و امکان تهیه اسان پوشش عفیفانه فراهم باشد؟
۴-  آیا حاکمیت جامعه اسلامی حق دارد راه را برای غرض ورزی و توطئه منافقین و بیماردلان و اظهارنظرهای به تعبیر قرآن کریم "مرجفون" (اراجیف گویان) باز بگذارد یا مطابق آیه شریفه مذکور، وظیفه بازداشتن و جلوگیری از این جریان معارض و معاند را دارد؟
آیا بیش از این، سکوت در قبال اظهار نظرهای سخیف در مورد احکام دینی و قوانین مدنی مربوط به حجاب و عفاف جایز است و راه را برای  اشاعه فحشا و دامن زدن به فساد بصورت علنی باز گذاشت؟ آیا باید  اجازه داد که چنین مهمل‌ گویی‌هایی مرجع رفتارهای هنجارشکنانه برای نقض احکام دینی و قوانین مدنی در جامعه باشد؟

 ما حقوقدانان عضو سازمان بسیج حقوقدانان کشور و کانون مرکزی نخبگان حقوقی  دانشگاه‌های ایران از نظام قضا و همه مسئولین ذی‌ربط، خواستار برخورد قاطع با همه عاملان نابسامانی در تحقق زیست عفیفانه ونیز با  اهالی نفاق و  افسادی هستیم که اصل پاکدامنی زنان و مردان و پاکی نسل را در جامعه اسلامی  مورد تعرض قرار داده‌اند و بر این باوریم که مصلحت اندیشی های نابجا و عدم برخورد اصولی با کسانی که در نظر و عمل به جریان فساد و فحشا در جامعه دامن می‌زنند ،مصداق این آیه شریفه است که فرمود:
 و لا تفسدوا فی الارض بعد اصلاحها...  (سوره اعراف، آیات ۵۶ و ۸۵)
امید داریم که در سایه برخورد بصیرانه و قاطعانه با عوامل ترویج فساد بتوان زمینه و مقدمه تحقق همه ساحت‌های عفاف، پاکی و پاکدامنی را برای آحاد مردم و جامعه اسلامی فراهم ساخت.

من الله التوفیق و علیه التکلان
سازمان بسیج حقوقدانان کشور

انتهای پیام/

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.