شناسه : 29299
نویسنده : بسیج حقوق دانان
عکس
رئیس سازمان بازرسی کل کشور

شناسایی ۲۰۰ ابرچالش و 97 گلوگاه فساد در کشور

رییس سازمان بازرسی از شناسایی ۲۰۰ ابرچالش و 97 گلوگاه فساد در کشور خبر داد.

به گزارش روابط عمومي سازمان بسيج حقوق دانان؛ ذبیح الله خدایان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضائیه برگزار شد، اظهار کرد: در سازمان بازرسی به دنبال مسئله محوری هستیم، چرا که در کشور مسائل مهمی وجود دارد که باید به آن ها پرداخته شود‌.

وی با تاکید بر اینکه تا زمانی که منشا فساد خشکانده نشود، برخورد با مفسد کفایت نمی کند، ادامه داد: بازرسی ها به سمت گلوگاه های فساد طراحی شده است، ۲ هزار مسئله در سطح کشور ارزیابی شد که پس از بررسی این چالش ها به ۲۰۰ ابرچالش و حدود ۹۷ گلوگاه فساد شناسایی شده است. که آن ها را آسیب رسانی کردیم و با کمک دولت به سازمان بازرسی و قوه قضائیه بتوانیم با این گلوگاه ها برخورد کنیم و دیگر نیازی به برخورد با مفسد نباشد‌.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: آسیب شناسی، هشدار به مسئولان، ارائه پیشنهاد برای رفع آسیب ها و تایین زمان برای اجرای پیشنهادات از جمله اقدامات این سازمان است که چنانچه به این پیشنهادات عمل نشود، جرم تلقی می شود و موجب قانون با دستگاه ذی ربط برخورد قانونی خواهد شد.

وی افزود: در سال گذشته ۵ هزار پرونده بازرسی داشتیم که حدود هزار پرونده آن با شناسایی مجرمین و متخلفین، پرونده کیفری تشکیل شده است و ۲هزار و ۶۰۰ پرونده تخلفاتی تشکیل شده است و چندین هزار هشدار به مراجع ذی صلاح داده شده و زمانی برای رفع آن آسیب ها مشخص شده است.

خداییان با بیان اینکه هدف پیشگیری از وقوع جرم و تخلف برنامه ریزی ها انجام شده است،گفت: امیدواریم با اقدامات پیشگیرانه از وقوع تخلف و جرائم پیشگیری شود.

وی در خصوص ترک قفل مسئولان گفت: بسیاری از سوءجریان ها و خسارات ناشی از ترک فعل ها است. با توجه به اهمیت ترک فعل‌ها چرا مسئولان ذی‌ربط چرا کمتر به آن می پردازند؟

رئیس سازمان بازرسی گفت: اگر قانون گذار ضمانت اجرای کیفری پیش بینی کرده باشد، ترک فعل جرم محسوب می شود، و اگر قانون گذار ضمانت اجرای کیفری پیش بینی نکرده باشد، تخلف محسوب می شود. اگر بر اثر ترک فعل خساراتی وارد شده باشد و تضییع بین المال شده باشد، جرم محسوب می شود.

خداییان با بیان اینکه براساس قوانین و مقررات ترک فعل‌ها جرم محسوب نمی‌شود، اظهار کرد: بر این اساس دیده می شود یک مسئول در یک استان سال‌ها در راس یک وزارتخانه یا اداره کل مسئولیت و وظیفه خود را انجام نمی‌دهد، ترک مسئولیت می کند و کنار گذاشته می شود، کسی نیز به او حرفی نخواهد زد چرا که اساسا کاری انجام نداده است، ممکن است کسی کار خود را انجام دهد، با یک ایراد جزئی نیز مورد سوال قرار گیرد.

وی ادامه داد: در دوره تحول در قوه قضائیه موضوع ترک فعل ها در دستور کار قوه قضائیه قرار گرفت. اخیرا قوانینی به تصویب رسیده است که قانون گذار برای ترک فعل، مجازات پیش بینی کرده است‌. همانند قانون جوانی جمعیت.

خداییان بیان کرد: اگر دستگاهیوبه وظیفه خود عمل نکند، ترک فعل و در واقع جرم محسوب می شود. همچنین در اجرای سیاست های اصل ۴۴ تکالیفی برای دستگاه ها در الکترونیکی کردن مجوز هایی که می‌دهند،  پیش بینی شده است که اگر انجام‌ ندهند، جرم محسوب می شود و پیگیری خواهد شد‌.

وی با اشاره به سامانه جامع تجارت گفت: در قانون تکالیفی برای دستگاه ها در خصوص این سامانه پیش بینی شده است که مباحث صادرات و واردات از این طریق رصد شود ، برخی از دستگاه ها از جمله گمرک، جهاد کشاورزی، سازمان غذا و  دارو  به عنوان ترک فعل به قوه قضا معرفی شده است‌.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به بورس گفت: در خصوص ترک فعل پرونده قضایی برای بورس راه اندازی شده است.

وی گفت: اگر مسئولی به وظایف خود انجام ندهد، پرونده تخلفاتی یا پرونده کیفری تشکیل خواهد شد، ما رصد اجرای قوانین در تمام  دستگاه ها در دستور کار خود قرار داده ایم و تمامی تکالیف دستگاه ها را احصا و ابلاغ می کنیم و نظارت خواهیم کرد و با دستگاه هایی که به وظایف خود عمل نکنند، برخورد خواهیم کرد.

خداییان گفت: وزارت صمت یک سامانه ثبت نام خودرو و قرعه کشی از آن طریق طراحی کرده است؛ چندمیلیون ثبت نام کردند و پس از قرعه کسی اسامی افراد اعلام شد. پس از آن اعلام شد که افراد برنده شده در قرعه کشی ذخیره هستند و به عنوان برندگان اصلی نیستند. که منجر به نارضایتی مردم شد.

وی با بیان اینکه پیش از قرعه کشی اینکه این سامانه کفایت لازم را ندارد را اعلام کرده بودیم، ادامه داد: وزارت صمت چنین سامانه ای نداشت و سامانه مرجع دیگر استفاده کرده بود. تذکرات لازم مطرح شد و پاسخ هایی داده شد‌، هم اکنون این پرونده در دستور کار قرار دارد. امیدوارم دیگر با چنین مسائلی مواجه نشویم.

انتهای پیام/ فارس

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.