شناسه : 29197
نویسنده : بسیج حقوق دانان
عکس
دانستنی‌های حقوقی|

جرم خیانت در امانت چیست؟

امانت در لغت به معنای استواری در راستی و درستکاری است.

به گزارش روابط عمومي سازمان بسيج حقوق دانان؛ رعایت امانت داری در آیات و احادیث متعددی سفارش شده است. خداوند در آیه ۵۸ سوره نساء فرمان می‌دهد: ” امانت‌ها را به صاحبانشان برگردانید “. از این رو امانتداری در اجتماع نیز مورد توجه افراد است و تبدیل به یکی از لازمه‌های زندگی اجتماعی شده است. عدم رعایت امانتداری موجب از بین رفتن نظم اجتماعی و اخلال در نظم عمومی می‌شود. به همین دلیل خیانت در امانت در قانون جرم شناخته شده است و برای آن مجازات در نظر گرفته شده است. جرم خیانت در امانت یکی از جرایمی است که در قانون از آن تعریفی به عمل نیامده است، اما می‌توان با توجه به مصادیقی که در قانون برای آن آمده است این جرم را تعریف و ارکان آن را مشخص کرد.

امانت چیست؟

امانت در لغت به معنای استواری در راستی و درستکاری است. امانت در مقابل خیانت است و در اصطلاح به معنای این است که مالی نزد سپرده شود. برای مثال وقتی کتابی را به کسی برای مطالعه می‌دهیم یا وقتی که خودروی دیگری را قرض می‌گیریم یا زمانی که کارفرما برای انجام کارمان وسایلی را در اختیارمان می‌گذارد یا وقتی که چکی به امانت داده می‌شود تا آن را وصول کنیم. همه این موارد از مصادیق مالی است که به امانت داده می‌شود. به این اموال در اصطلاح حقوقی مال امانی گفته می‌شود. همانطور که گفته شد، مال امانی دامنه بسیار گسترده‌ای دارد از این رو برای حفظ حرمت امانت در قانون خیانت در امانت جرم تلقی شده است و با پرداخت هزینه دادرسی خیانت در امانت می‌توان آن را مورد پیگیری قرار داد.

جرم خیانت در امانت چیست؟

تعریف جرم خیانت در امانت در قانون نیامده است، اما حقوقدانان با توجه به مصادیقی که برای جرم خیانت در امانت در مواد ۶۷۳ و ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی آمده است به این سوال که جرم خیانت در امانت چیست پاسخ داده اند.

خیانت در امانت جرمی است که برای شکل گیری آن ابتدا باید مالی به دیگری سپرده شود. حالا تصور کنید که صاحب مال از امانتدار می‌خواهد که مال را پس دهد و امانت دار از این کار خودداری کند، خیانت در امانت رخ می‌دهد. البته برای وقوع جرم خیانت در امانت تنها پس ندادن مال شرط نیست بلکه این کار باید همراه با سوء نیت باشد (در واقع باید تمام ارکان جرم خیانت در امانت باشند تا این جرم محقق شود). هم چنین اگر امانتدار مال امانی را همراه سوء نیت گم کند یا برای کاری از غیر از آنچه مقصود صاحب مال بوده است، استعمال کند باز هم مرتکب خیانت در امانت شده است و مشمول مجازات خیانت در امانت می‌شود.

انتهای پیام/میزان

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.