شناسه : 28845
نویسنده : بسیج حقوق دانان
عکس
دانستنی‌های حقوقی|

عواقب بی توجهی به احضاریه دادگاه چیست؟

هنگام بحث در خصوص احضاریه، اغلب اذهان معطوف به احضار متهم می‌شود، در حالی که مقام قضایی می‌تواند در صورت صلاحدید؛ شاکی، شاهد و حتی افرادی مثل کارشناس را نیز برای تکمیل تحقیقات به حضور فرابخواند.

به گزارش روابط عمومي سازمان بسيج حقوق دانان؛ هنگام بحث در خصوص احضاریه، اغلب اذهان معطوف به احضار متهم می‌شود، در حالی که مقام قضائی می‌تواند در صورت صلاحدید؛ شاکی، شاهد و حتی افرادی مثل کارشناس را نیز برای تکمیل تحقیقات به حضور فرابخواند.

احضار به هر دلیل که باشد، فرد بعد از دریافت احضاریه حتما باید در وقت مقرر در دادگاه حاضر شود و یا برای عدم حضور خود دلیل موجه داشته باشد.

احضار در لغت به معنای فراخواندن و در اصطلاح، دعوتی رسمی در قالب احضاریه، از طرف مقام قضایی برای یک شخص خاص در زمان معین و به منظور حضور وی در مرجع قضائی است. احضاریه یا برای گرفتن حق است یا دفاع از خود یا برای شهادت دادن؛ بی توجهی به آن طرف احضار را دامنگیر مشکلات بیشتری می‌کند.

وقتی احضاریه‌ای به شما ابلاغ می‌شود در موعد مقرر در دادگاه حاضر شوید. طبق ماده ۱۷۸ قانون آیین دادرسی کیفری متهم مکلف است در موعد مقرر حاضر شود و اگر نتواند باید عذر موجه خود را اعلام کند.

عذر موجه:

الف- نرسیدن یا دیر رسیدن احضاریه به گونه‌ای که مانع از حضور شود.
ب- بیماری متهم و بیماری سخت والدین، همسر یا اولاد وی که مانع از حضور شود.
پ- همسر یا یکی از اقربا تا درجه سوم از طبقه دوم فوت شود.
ت- ابتلاء به حوادث مهم از قبیل بیماری‌های واگیردار و بروز حوادث قهری مانند سیل و زلزله که موجب عدم امکان تردد گردد.
ث- متهم در توقیف یا حبس باشد.
ج- سایر مواردی که عرفا به تشخیص بازپرس عذر موجه محسوب می‌شود.

تبصره- در سایر موارد، متهم می‌تواند برای یک بار پیش از موعد تعیین شده، بازپرس را از علت عدم حضور خود مطلع سازد و موافقت وی را اخذ نماید که در این مورد، بازپرس می‌تواند در صورت عدم تاخیر در تحقیقات، تا سه روز مهلت را تمدید کند.

ماده ۱۷۹ نیز چنین بیان می‌دارد: متهمی که بدون عذر موجه حضور نیابد یا عذر موجه خود را اعلام نکند، به دستور بازپرس جلب می‌شود.

احضار گاهی برای برای بیان شهادت و گواهی است، در این صورت قاضی حسب مورد بدون حضور دو طرف اختلاف، اظهارات شما را خواهد شنید و نیز می‌تواند بدون واهمه از حضور آن‌ها واقعیت را بیان کند.

ممکن است احضار برای پاسخگویی به ادعایی باشد که علیه شما مطرح شده است، نگرانی به خود راه ندهید؛ به خاطر داشته باشید احضار به معنای وقوع جرم نیست؛ در جلسه دادگاه، قاضی از طرف مقابل می‌خواهد برای ادعای خود دلیل و مدرک ارائه دهد. این گونه نیست که به محض شکایت، تعقیب طرف مقابل شروع شود. بلکه باید دلایل و مدارکی وجود داشته باشد که درستی شکایت علیه شما را برای قاضی ثابت کند.

انتهای پیام/

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.