شناسه : 28789
نویسنده : بسیج حقوق دانان
عکس
دانستنی های حقوقی

جعل مدارک تحصیلی جرم است

جعل یکی از رایج‌ترین جرایمی است که از گذشته تا به امروز در جامعه‌های مختلف رواج داشته است و افراد سودجو با تمسک به اعتبار دیگری، اقدام به سوء استفاده و ضرر به افراد دیگر می‌شوند مانند آنچه که در جعل امضا وجود دارد و شخص یا اشخاصی با جعل کردن امضای دیگری از آن […]

جعل یکی از رایج‌ترین جرایمی است که از گذشته تا به امروز در جامعه‌های مختلف رواج داشته است و افراد سودجو با تمسک به اعتبار دیگری، اقدام به سوء استفاده و ضرر به افراد دیگر می‌شوند مانند آنچه که در جعل امضا وجود دارد و شخص یا اشخاصی با جعل کردن امضای دیگری از آن به طرق مختلف استفاده می‌کرد. یکی از زمینه‌های دیگری که قانون گذار به آن پرداخته است جعل مدارک تحصیلی است. مدارک تحصیلی برای هر فرد اهمیت ویژه‌ای دارد و بعد از طی مراحل و آموزش‌های خاصی به دست می‌آید از این رو جعل آن عواقب قانونی در پی دارد.

طبق ماده ۵۲۷ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات جعل مدارک تحصیلی از جمله مدرک اشتغال به تحصیل، مدرک فارغ التحصیلی، تاییدیه ریز نمرات تحصیلی دانشگاهی و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی داخل یا خارج از کشور و همچنین ارزشنامه‌های تحصیلات خارجی، جرم است.

علاوه بر این در صورتی که کسی با علم به جعل بودن مدارک تحصیلی اقدام به استفاده از آن‌ها کند باز هم مرتکب عمل مجرمانه شده است. مجازات جعل مدارک تحصیلی از قرار جبران خسارت و حبس از یک تا سه سال است و در صورتی که مرتکب، یکی از کارکنان وزراتخانه‌ها یا سازمان‌ها و موسسات وابسته به دولت یا شهرداری‌ها یا نهاد‌های انقلاب اسلامی باشد یا به نحوی از انحاء در امر جعل یا استفاده از مدارک و اوراق جعلی شرکت داشته باشد به حداکثر مجازات محکوم می‌شود.

انتهای پیام/میزان

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.