شناسه : 27429
نویسنده : بسیج حقوق دانان
عکس

در چه صورتی نمی‌شود سفته حسن انجام کار استخدامی را به اجرا گذاشت؟

سفته حسن انجام کار به منزله ضمانتی است که کارفرما برای جبران خسارت احتمالی از کارگر می‌گیرد، اما در برخی شرایط نمی‌توان آن را به اجرا گذاشت.

به گزارش روابط عمومي سازمان بسيج حقوق دانان؛ آیدا شاهمردی وکیل دادگستری درباره سفته حسن انجام کار اظهار کرد: سفته حسن انجام کار سفته‌ای است که کارفرما هنگام انعقاد قرارداد از کارگر دریافت می‌کند، این اقدام در واقع یک عرف است که در جامعه وجود دارد و قانون نیز این مسئله را پیش بینی کرده است.

شاهمردی بیان کرد: کارفرما در این گونه قرارداد‌ها از کارگر سفته با مبالغ چند صد میلیون تومانی دریافت می‌کند، این در حالی است که مبلغ پیش بینی شده در قانون برای سفته چیزی حدود ۳ برابر دستمزد کارگر است، اما این موضوع در جامعه و روابط کار جا نیفتاده است و اداره کار و ... نیز ایرادی به این روال نمی‌گیرند.

این وکیل دادگستری ادامه داد: در پرونده‌ای که این روز‌ها مشغول بررسی آن هستم شخصی که صندوق یک کافی شاپ به او سپرده شده بود اقدام به سرقت و خیانت در امانت کرده، سفته حسن انجام کار در واقع به این منظور گرفته می‌شود که اگر کارگر وظیفه خود را به درستی انجام نداده یا مرتکب خلافی شود که به کارفرماخسارتی وارد کند کارفرما بتواند از محل سفته این خسارت را جبران کند.

وی درباره استرداد سفته گفت: در برخی شرکت‌ها یک سال پس انعقاد از قرارداد کار و ایجاد رابطه کارگر و کارفرمایی سفته به کارگر بازگردانده می‌شود. کسی که سفته را می دهد  باید تاریخ و محل تعهد را درآن درج کند، برخی کارفرمایان اقدام به دریافت سفته سفید می‌کنند، اما این سفته‌ها هیچ اعتباری ندارد و نیاز است که امضای متعهد را داشته باشند.

شاهمردی تصریح کرد: کارفرمایان باید توجه کنند به صرف داشتن سوء ظن به کارگر یا اقامه دعوا علیه او نمی‌توانند اقدام به واخواست سفته کرده و درخواست مطالبه وجه دهند، چون دراین صورت برای کارگر این حق ایجاد می‌شود که به دلیل خیانت در امانت از کارفرما شکایت کند، زیرا کارگر به عنوان ضمانتی برای حسن انجام کار سفته را به کارفرما سپرده بود و تا زمانی که جرم او اثبات نشود کارفرما اجازه به اجرا گذاشتن سفته نخواهد داشت.

وی بیان کرد: برخی کارگر و کارفرمایان هستند که قرارداد مکتوبی ندارند، اما اگر کارفرما به طور مرتب و ماهانه مبلغی را به حساب شخص واریز کند، رابطه کارگر و کارفرمایی میان آن‌ها احراز شده و در واقع این نوعی قرارداد شفاهی محسوب می‌شود.

شاهمردی گفت: البته باید توجه داشت اگر روابط کارگر و کارفرمایی احراز نشود و در صورتی که در سفته عبارت حسن انجام کار وجود اشته باشد کارفرما نمی‌تواند این سفته را به اجرا بگذارد لذا پیشنهاد می‌شود قرارداد به صورت مکتوب نوشته شود.

این وکیل دادگستری بیان کرد: همانطور که بیان شد در صورت وارد شدن خسارت به کارفرما، او می‌تواند با وصول مبلغ سفته خسارت خود را جبران کند، اما معمولا در صورت ایراد خسارت کارفرما نسبت به دریافت کل مبلغ سفته اقدام می‌کند نه میزانی که باعث ضرر و زیان وی شده است و این ضعف قانون است، زیرا مراجع این گونه استدلال می‌کنند که فرد با آگاهی و رضایت کامل مبلغ سفته را به عنوان ضمانتِ جبران خسارت به کارفرما تحویل داده است.

انتهای پیام / باشگاه خبرنگاران جوان

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.