شناسه : 27213
نویسنده : بسیج حقوق دانان
عکس

سامانه تجربه‌نگاری قضات راه‌اندازی شد

مدیر برنامه‌ریزی و ارزیابی پژوهشی پژوهشگاه قوه قضائیه از راه‌اندازی سامانه تجربه‌نگاری قضایی ویژه قضات، کارکنان و مدیران قضایی سراسر کشور خبر داد.

به گزارش روابط عمومي سازمان بسيج حقوق دانان؛ محمدمهدی مهربان مدیر برنامه‌ریزی و ارزیابی پژوهشی پژوهشگاه قوه قضائیه با اعلام این خبر اظهار کرد: افزایش کیفیت و اتقان آراء قضایی از سویی و افزایش کیفیت تصمیم­ گیری مدیران دستگاه قضایی از سوی دیگر از جمله مهمترین اهدافی است که در دوران تحولی قوه ­قضاییه دنبال می­شود و این مهم در بخش­های مختلف سند تحول قضایی مورد تأکید قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه مستندسازی داده­ها و اطلاعات و تبدیل آن به دانش قضایی می­تواند زمینه­ساز تحولی پایدار در حکمرانی قضایی باشد افزود: هر چند موضوع مستندسازی از طریق ابزارهای مختلفی در قوه­قضاییه پیگیری می شود اما جای خالی ثبت تجربیات کاملا مشهود است و این موضوع از آن جهت اهمیت دو چندان دارد که قوه­قضاییه جمهوری اسلامی ایران، اولین تجربه جمهوریت و حکمرانیِ شیعی-اسلامی در دوره مدرن به شمار می‌رود و ثبت تجربیات ناشی از آن برای «تولید ادبیات، پردازش، اصلاح و توسعه این الگوی نوین» امری ضروری است.

مهربان، تجربه­نگاری را ابزاری حرفه­ای و ارزشمند برای "تبدیل دانش ضمنی به دانش آشکار، به اشتراک­گذاری سوابق ارزشمند سازمانی و انتقال تجربیات خواند" و گفت: از نکات قابل توجه برای مدیریت گذار به منظور رسیدن به یک نظام تجربه­نگاری موفق سازمانی، ایجاد فضای انگیزشی و رقابتی است و این مهم، روحیه و گفتمان لازم برای مشارکت­جویی و همراهی در نظامات و فرآیندهای ثبت تجربیات و حفظ مستندات را فراهم می­کند.

وی ادامه داد: در طراحی زیرساخت­های ثبت تجربیات موفق در دستگاه قضایی تلاش شد با ایجاد ارتباطی منطقی میان داوری تجربه­های ثبت شده از سویی و جشنواره شهید بهشتی، به عنوان عالی­ترین رویداد علمی- پژوهشی قوه­قضاییه، فضایی انگیزشی فراهم شود و در ادامه‌ی این مسیر، برگزاری رویدادهای «دادنگار تجربیات قضایی» و انتخاب تجربه‌های موفق در فرآیندی رقابتی، دنبال خواهد شد.

به گفته‌ی مهربان به منظور ارائه خدمات مطلوب در مدیریت این نهاد جدید، در گام اول «تجربیات قضات»، در گام دوم و از ابتدای سال ۱۴۰۱ «تجربیات مدیران قضایی» و در گام سوم تجربیات کارکنان دریافت و داوری می‌شود. داوری تجربیات قضات توسط کمیته­‌ای متشکل از قضات قدیمی، دانشمند و با تجربه انجام خواهد شد.

بر اساس این گزارش، قضات سراسر کشور می‌توانند با مراجعه به سامانه مدیریت پژوهش و نوآوری قوه قضاییه به نشانی http://ris.jri.ac.ir/ تجربیات و ابتکاراتی که در طول مدت خدمت داشته‌اند ثبت کنند.

انتهای پیام/ فارس

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.