شناسه : 2663
نویسنده : سازمان بسیج حق…

شماره ابلاغ: 990/دش شماره انتشار: 15832

تاريخ ابلاغ: 26/3/1378 تاريخ روزنامه رسمي: 17/4/1378

 

ماده 1 - تعريف:

به منظور اعتلاي شخصيت ديني، اخلاقي، عقلاني، عاطفي، علمي و اجتماعي دانش آموزان و ايجاد زمينه مشاركت همه جانبه آنها در زمينه‌هاي اعتقادي، فرهنگي، اجتماعي، سياسي، ورزشي و هنري، سازماني عمومي و غيردولتي با عنوان سازمان دانش آموزي جمهوري اسلامي ايران و با مقررات خاص تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش تشكيل مي‌شود.

ماده 2 - اهداف:

الف – زمينه سازي تعليم و تربيت اسلامي دانش آموزان در ابعاد مختلف فردي و اجتماعي براي كسب فضايل اخلاقي و كمالات انساني براساس تعاليم عاليه اسلام ناب محمدي ‌(ص).

ب – زمينه سازي براي بسط مشاركت فعال دانش آموزان در عرصه‌هاي مختلف انقلاب و كشور.

ج – برنامه‌ريزي براي استفاده مفيد از اوقات فراغت دانش آموزان و آماده سازي آنان براي پذيرش مسئوليتهاي فردي و اجتماعي.

د - ترو يج الگوها و اسوه‌هاي انقلابي، اسلامي و ملي در بين دانش آموزان.

ه‍ - تقويت روحيه تعاون، نيكوكاري، نوع دوستي و كمك به ديگران و ترغيب به رعايت نظم و انضباط اجتماعي و روحيه قانون گرايي و احترام به قانون در جامعه.

و - مشاركت در ارتباطات بين المللي دانش آموزان به ويژه با دانش آموزان كشورهاي اسلامي.

ز - ايجاد علاقه و ايمان به فرهنگ خودي، خود باوري و توجه به شعار نه شرقي و نه غربي.

ماده 3- اصول كلي حاكم بر سياستها، فعاليتها و برنامه‌ها:

1/3 - اهتمام به حفظ اصول و ارزشهاي اسلامي، ملي و انقلاب اسلامي به ويژه پاسداري از حريم ولايت و قانون اساسي در شكل دادن و سازماندهي فعاليتهاي مختلف دانش آموزان.

2/3 - پاسداري از ارزشهاي اخلاقي، اسلامي و انساني در كليه شئون سازمان.

3/3 - تلاش براي تحت پوشش قراردادن آحاد دانش آموزان و گروههاي سني كمتر از 18سال.

4/3 - توجه به نياز، علاقه، استعداد و قابليتهاي اعضاي تحت پوشش و تلاش براي رشد همه جانبه فردي و اجتماعي آنان.

5/3 - مشاركت فعال اعضا در همه عرصه‌هاي فعاليت سازمان.

6/3 - بهره برداري مناسب و درست از ظرفيتهاي موجود ملي اعم از فرهنگي، آموزشي، اجتماعي و اقتصادي جامعه.

7/3 - ايجاد زمينه‌هاي خوداتكايي در انجام مأموريتهاي سازمان اعم از انساني و منابع مالي.

8/3 - حضور در كليه عرصه‌هاي توسعه كشور اعم از فرهنگي، اجتماعي، سياسي، اقتصادي و غيره به منظور ارتقاي توانمنديهاي فردي و اجتماعي دانش آموزان متناسب با مقتضيات سني، اجتماعي و محل جغرافيايي.

9/3 - عدم تمركز در انجام وظايف محوله و تفويض اختيار به سطوح منطقه‌اي و آحاد نيروهاي مرتبط با سازمان.

10/3 - ايجاد هويت ملي واسلامي و تقويت روح جمعي و سازمان پذيري از طريق نشانها و علائم.

11/3 - رعايت اصل هماهنگي كليه فعاليتها با برنامه‌هاي تعليم و تربيت عمومي كشور.

12/3 - تأكيد بر انجام فعاليتها به شيوه كارگروهي، پويا و فعال.

13/3 - تداوم در برنامه‌ريزي‌ها و اجراي برنامه‌هاي تربيتي.

14/3 - تأكيد بر تعليم مهارتها و ايجاد روحيات و صفات مطلوب از طريق فعاليتهاي عملي.

ماده 4 - وظايف:

1/4 - جلب مشاركت كليه مخاطبان اصلي و اعضاي وابسته و مردمي براي تحقق اهداف سازمان.

2/4 - اقدام لازم براي به عضويت درآوردن داوطلبانه دانش آموزان.

3/4 - برنامه‌ريزي براي فعاليتهاي پرورشي دانش آموزان در خارج از مدارس.

4/4 - پژوهش، آموزش و مشاوره براي افزايش توانمنديهاي دانش آموزان عضو.

5/4 - سازماندهي و هماهنگي براي جلب حمايتهاي ملي و محلي.

6/4 - تأمين منابع مورد نياز سازمان از طريق جلب مشاركتهاي مردمي در كنار كمكهاي دولت.

7/4 - اجراي روشهاي تربيتي مناسب براي رشد اعتقادي و اخلاقي اعضا.

8/4 - استفاده مفيد و مؤثر از فضاهاي پرورشي موجود در كشور و توسعه و تجهيز فضاهاي مناسب براي فعاليت سازمان.

9/4 - برنامه‌ريزي براي شناسايي، جذب و آموزش مربيان واجد صلاحيت و داوطلب به منظور آماده سازي آنان براي اداره گروههاي سازمان يافته دانش آموزي.

10/4 - برقراري ارتباط با مراكز فرهنگي، علمي و نيز تشكلهاي مشابه در داخل و خارج از كشور براي تبادل اطلاعات و تجربيات و همكاريهاي مشترك از طريق مراجع مسئول.

11/4 - برگزاري گردهمايي، همايش، جشنواره، اردو، مسابقات فرهنگي و ورزشي، كنگره‌ها و مجمع‌هاي گوناگون براي اعضا.

12/4 - تشويق و ترغيب دانش آموزان عضو به فراگيري و استفاده از شيوه‌هاي تعاون در فعاليتهاي مختلف اقتصادي و اجتماعي در واحدهاي آموزشي.

ماده 5 - اعضا: اعضاي سازمان، دانش آموزان مي‌باشند و سازمان مي‌تواند از مربيان و معلمان به عنوان همكاران افتخاري استفاده نمايد.

ماده 6 - اركان:

1/6 - هيئت امنا.

2/6 - شوراي برنامه ريزي.

3/6 - رئيس سازمان.

4/6 - مجمع عمومي ‌(كنگره)

ماده 7 - تركيب اعضاي هيئت امنا:

1 - وزير آموزش و پرورش ‌(رئيس هيئت امنا)

2 - معاون رئيس جمهور و سرپرست سازمان تربيت بدني.

3 - دبير شوراي‌عالي جوانان.

4 - فرمانده نيروي مقاومت بسيج يا نماينده تام‌الاختيار او.

5 - رئيس اتحاديه انجمنهاي اسلامي دانش آموزان.

6 - مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان.

7 - چهار نفر از اعضاي اصلي سازمان ‌(دو پسر - دو دختر) به انتخاب مجمع نمايندگان اعضا.

8 - دو نفر از ميان همكاران افتخاري سازمان ‌(يك نفر زن - يك نفر مرد) به انتخاب مجمع عمومي.

9 - دو نفر از افراد مطلع و صاحب‌نظر در امور پرورشي نوجوانان و جوانان به انتخاب وزير آموزش و پرورش.

10 - دو نفر از معاونان وزارت آموزش و پرورش با انتخاب وزير.

11 - معاون پرورشي وزارت آموزش و پرورش ‌(نايب رئيس هيئت امنا)

تبصره 1 - رئيس سازمان دانش آموزي دبير هيئت امنا مي‌باشد.

تبصره 2 - احكام هيئت امنا توسط وزير آموزش و پرورش صادر مي‌شود.

تبصره 3 - دانش آموزان در دور اول به پيشنهاد رئيس سازمان و در دوره‌هاي بعدي با رأي اعضاي كنگره سازمان دانش آموزي انتخاب خواهند شد.

تبصره 4 - مصوبات هيئت امنا با رأي 3/2 اعضا و تأييد رياست هيئت امنا قابل اجرا خواهد بود.

ماده 8 - وظايف هيئت امنا:

1/8 – سياست‌گذاري و تعيين خط مشي‌هاي كلي سازمان و نظارت بر تحقق اهداف آن.

2/8 - تصويب برنامه‌هاي سالانه و توسعه سازمان.

3/8 - تأييد رئيس سازمان براي انتصاب.

4/8 - تصويب چگونگي تشكيل و تركيب شوراهاي برنامه‌ريزي استانها و شهرستانها و همچنين نحوه انتخاب نمايندگان اعضا در اركان سازمان.

5/8 - بررسي گزارشهاي مالي و عملكرد سازمان و تصويب آن.

6/8 - بررسي و تأمين منابع مالي و بودجه سالانه سازمان.

7/8 - تصويب ساختار و تشكيلات سازمان براساس مقررات عمومي.

ماده 9 - تركيب اعضاي شوراي برنامه ريزي:

رئيس سازمان دانش آموزي ‌(رئيس شورا)

- يك نفر از معاونان سازمان دانش آموزي ‌(عضو و دبير شورا)

- يك نفر از شخصيت‌هاي فرهنگي به انتخاب وزير آموزش و پرورش

- دو نفر از حوزه معاونت پرورشي به پيشنهاد معاون پرورشي و تأييد وزير آموزش و پرورش

- دو نفر از نمايندگان اعضاي اصلي

تبصره - احكام اعضاي منتخب شوراي برنامه‌ريزي توسط وزير آموزش و پرورش براي مدت 4 سال صادر مي‌شود.

ماده 10 - وظايف شوراي برنامه ريزي:

1/10 - تصويب آيين‌نامه‌ها و ضوابط مربوط به فعاليتهاي سازمان.

2/10 - تصويب آيين‌نامه‌ها و ضوابط اجرايي مربوط به فعاليتهاي اعضا.

3/10 - پيشنهاد برنامه‌هاي سازمان به هيئت امنا.

4/10 - پيشنهاد ساختار سازماني و شرح وظايف و نحوه تشكيل شوراي برنامه‌ريزي استانها و شهرستانها به هيئت امنا.

5/10 - تصويب آيين‌نامه و ضوابط انتخاب نمايندگان اعضا در اركان سازمان و همچنين ضوابط چگونگي شكل‌گيري و گروه‌بندي مجمع‌هاي اعضا.

6/10 - تصويب برنامه همكاريهاي سازمان با ساير دستگاهها.

7/10 - برنامه‌ريزي براي اجراي مصوبات هيئت امنا.

ماده 11 - (اصلاحي 7/4/1385) رئيس سازمان: رياست اين سازمان با معاون پرورشي و تربيت بدني وزارت آموزش و پرورش است.

ماده 12 - شوراهاي برنامه‌ريزي استانها و شهرستانها:

سازمان براي برنامه‌ريزي و انجام هماهنگي و پشتيباني لازم در سطح استانها و شهرستانها داراي شوراهاي برنامه‌ريزي مي‌باشد.

تبصره - تركيب، وظايف و چگونگي تشكيل اين شوراها با پيشنهاد شوراي برنامه‌ريزي مركز و تصويب هيئت امنا خواهد بود.

ماده 13 - مجمع‌هاي اعضا و تشكيلات اجرايي: مجمع‌هاي اعضا به منظور اعمال نظريات و مشاركت فعال دانش آموزان عضو در مديريت و اجراي فعاليتها تشكيل مي‌شود. تركيب، وظايف و نحوه انتخاب اين مجمع‌ها توسط رئيس سازمان تهيه و پس از تأييد شوراي برنامه‌ريزي به تصويب هيئت امنا خواهد رسيد.

ماده 14 - منابع و امكانات:

1/14 - حق عضويت.

2/14 - كمك مالي و تجهيزاتي وزارت آموزش و پرورش.

3/14 - درآمدهاي حاصل از فعاليتهاي سازمان.

4/14 - كمكهاي داوطلبانه، اعانات و هداياي اشخاص حقيقي و حقوقي اعم از دولتي و غيردولتي و نهادهاي انقلاب اسلامي.

5/14 - استفاده از كمك‌هاي مستمر دولت متناسب با رشد فعاليتها و برنامه‌هاي سازمان.

تبصره - بخشي از نيروهاي مورد نياز سازمان از طريق مأمور نمودن كاركنان وزارت آموزش و پرورش و ساير دستگاههاي دولتي تأمين خواهد شد. منابع پرداخت حقوق و مزاياي اين گونه كاركنان از محل بودجه دستگاههاي دولتي مربوط و به عنوان بخشي از كمك دولت به سازمان منظور و تأمين خواهد شد.

اساسنامه فوق در 14ماده و 7 تبصره در جلسه 441 مورخ 21/2/1378 به تصويب شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي رسيد.

 

رئيس جمهور و رئيس شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي - سيد محمد خاتمي

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.