شناسه : 26538
نویسنده : بسیج حقوق دانان
عکس
علت قطعی برق از زبان "اردکانیان

کشف دو هزار و ۶۶۱ مرکز استخراج رمز ارز در ۹ ماه

وزیر نیرو گفت: با کمک نیروی انتظامی از تیر ماه سال ۱۳۹۹ تا فروردین ۱۴۰۰، دو هزار و ۶۶۱ مرکز استخراج رمز ارز و ۱۷۵ هزار دستگاه کشف شده است.

به گزارش روابط عمومي سازمان بسيج حقوق دانان؛ رضا اردکانیان وزیر نیرو در نشست علنی امروز (یکشنبه 9خرداد) مجلس شورای اسلامی درباره علت قطعی‌های مکرر برق در چند روز گذشته، گفت: یکی از بهترین بودجه‌های صنعت آب و برق، بودجه 1400 است؛ نه صرفاً به دلیل منابع مالی بودجه برای صنعت نیازمند برق و آب بلکه عمدتاً راهگشایی و گره‌گشایی جهت حل مشکلات مزمن صنعت برق دارد.

وی ادامه داد: این بودجه باعث خلاصی یافتن وزارت نیرو و منابع مالی از دریافتی‌های مردمی شد که با استفاده از مکانیزم تبصره 14 صورت گرفت و یکی از دستاوردها بود؛ همچنین بند (هـ)، (ز) و (ط) تبصره (15) باعث گره‌گشایی از حیث امکان توجه به بازسازی سیستم‌های فرسوده و دستیابی به منابع مالی مناسب جهت پرداختن به بهسازی‌ها بود که از این طریق در سال جاری 10 هزار روستا بهسازی خواهند شد و تجهیز 20 هزار عشایر از نظر مولدهای خورشیدی نیز امکان‌پذیر می‌شود.

وزیر نیرو با اشاره به سال آبی 1400- 1399 که از مهرماه سال گذشته آغاز شده و یکی از خشک‌ترین سال‌ها طی 50 سال اخیر بوده است، عنوان کرد: از آبان 96 که کار را آغاز کردم، سال آبی 97- 96 به عنوان دومین خشک‌ترین سال در 50 سال اخیر بود.

اردکانیان درباره علت‌ قطعی مکرر برق در هفته‌های اخیر، عنوان کرد: حدود 3500 مگاوات کاهش ظرفیت تولید برق داشتیم، همچنین امسال با گرمای زودرس مواجه بودیم که باعث شد نیروگاه‌ها که توان خروجی متناسب با دما دارند با مشکلاتی مواجه شوند.

وی  ادامه داد: در 29 اردیبهشت سال جاری 53 هزار و 800 مگاوات برق مصرف شد که این میزان در 24 خرداد سال گذشته اتفاق افتاده بود و در سال 98 در اول تیرماه بود و در سال 97 نیز در 9 تیرماه اتفاق افتاد لذا گرمای زودرس باعث افزایش مصرف برق شد چرا که مردم خیلی زودتر از گذشته از دستگاه‌های سرمایشی استفاده کردند.

وزیر نیرو با بیان اینکه در سال 1400، 22.5 درصد افزایش مصرف انرژی روزانه داشتیم، اظهار داشت: این میزان در اردیبهشت 1400 به نسبت سال 98 و  99 با 17.9 درصد افزایش روبرو بوده است.

وی در ادامه عامل غافلگیری بعدی جهت مصرف برق را رمزارزها عنوان کرد و گفت: این واژه در افکار عمومی مفهوم روشنی ندارد که ما به عنوان صادرات انرژی از آن یاد می‌کنیم که اگر استخراج رمزارز با مجوز ماینینگ صورت گیرد، صادرات آن نیز مجوز خواهد داشت و اگر بدون مجوز انجام شود، صادرات آن نیز پنهانی و غیرقانونی خواهد بود.

اردکانیان ادامه داد: زمانی که تولید رمزارز به صورت پنهان صورت می گیرد مصرف انرژی بیشتر می‌شود زیرا باید دستگاه‌های استخراج را در محلی پنهانی قرار دهند و برای خنک کردن آنها به مصرف انرژی بیشتری نیاز است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه با کمک نیروی انتظامی از تیر ماه سال 1399 تا فروردین 1400، دو هزار و 661 مرکز استخراج رمز ارز و 175 هزار دستگاه کشف شده است، ادامه داد: 10 درصد از انرژی مصرف تولیدی رمزارزهای کل جهان در ایران بوده و این میزان به معنای صرف دو هزار مگاوات انرژی برق است، در حالی که واحدهای دارای مجوز استخراج رمزارزها تنها 320مگاوات مصرف دارد.

عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: جمع‌بندی کمیته مربوطه در شورای امنیت کشور که توسط وزیر کشور ابلاغ شده و دبیرخانه شورای امنیت ملی بر این است که یکی از دو علت قطعی برق، افزایش دما و استخراج رمزارزها هستند.

وی ادامه داد: نتیجه خشکسالی‌ها، کمبود آب برای تولید برق، افزایش زودهنگام دما و استخراج غیرقانونی رمزارزها موجب شد تا برخلاف تمامی سال‌های گذشته رشد مصرف انرژی 19 درصد باشد. در سال 99 اوج مصرف 45 هزار مگاوات بود که در سال جاری به 54 هزار مگاوات رسیده است. 8 هزار و 500 مگاوات افزایش مصرف معادل برق تولیدی 70 توربین گازی می‌باشد.

اردکانیان گفت: 9 درصد افزایش مصرف برق مربوط به دستگاه‌های سرمایشی، 2 هزار مگاوات مربوط به دستگاه‌های استخراج رمزارز، 2 هزار مگاوات مربوطه به رشد مصرف در صنایع بزرگ و افزایش یک میلیون مشترک سالانه و اندکی مربوط به مصرف چاه‌های کشاورزی است.

وزیر نیرو تصریح کرد: هر ساله از انتهای شهریور ماه واحدهای نیروگاهی به تعمیرات می‌روند، در فروردین ماه سال 99، 19 هزار مگاوات هنوز در حال تعمیر بود که این میزان در سال 1400 به 13 هزار مگاوات کاهش داده شد، در اردیبهشت ماه سال گذشته 10 هزار مگاوات در تعمیرات بود، اردیبهشت امسال 8 هزار و 500 مگاوات، خرداد سال گذشته 8 هزار و 400 مگاوات در حال تعمیر بود اما اکنون تنها 4 هزار و 200 مگاوات در حال تعمیر است که این از سرعت بیشتر تعمیرات در نیروگاه‌ها حکایت دارد.

عضو کابینه دولت دوازدهم در پایان با اشاره به اینکه واحدهای تولید برق در بندرعباس علیرغم بالا بودن دمای هوا در حال تعمیر هستند تا هر چه زودتر به شبکه برگردند، ادامه داد: زمستان سال گذشته به دلیل کمبود گاز، نیروگاه‌ها دیرتر به تعمیرات فرستاده شدند.

انتهای پیام/تسنیم

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.