شناسه : 26265
نویسنده : سازمان بسیج حق…
عکس
در دومین نشست قرارگاه نهضت تبیین و روشنگری بیان شد

آیت الله کعبی : ایران قوی در سایه شکل گیری دولت انقلابی قابل تحقق است /مشارکت در انتخابات استیفای حقوق شهروندی است/شرکت در انتخابات در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران هم حق است ویک حق پیشرفته فرهنگی و تمدنی است و هم تکلیف شرعی است

آیت الله کعبی : مشارکت در انتخابات استیفای حقوق شهروندی است مشارکت حداکثری نشانه ی استیفای حقوق شهروندی است و به این معنا که شرکت در انتخابات حق شهروندی است و اگر شهروندان در انتخابات شرکت کنند از این حق شهروندی در ساختار قدرت سیاسی استفاده کرده‌اند.

Image
نسشت بصیرتی بسیج حقوق دانان

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج حقوق دانان ؛ دومین جلسه قرارگاه شهید سلیم قنبری ( قرارگاه نهضت تبیین و روشنگری وکمک مومنانه) روز یک شنبه 29/01/1400 در سازمان بسیج حقوق دانان کشور با حضور آیت الله کعبی عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری و رئیس هیئت اندیشه ورز و مسئول و اعضای شورای راهبردی سازمان بسیج حقوق دانان کشور و مسئولین بسیج حقوق دانان سراسر کشور و اعضای هیئت های اندیشه ورز استان ها و مسئولین کانون های بسیج حقوق دانان استانی در راستای تحقق مشارکت حداکثری و تحقق گفتمان انقلاب  بصورت ارتباط تصویری برگزار شد.

Image
نسشت بصیرتی بسیج حقوق دانان

در این نشست آیت الله کعبی در ابتدا ضمن  اشاره به قاعده نفی سبیل آیه ۱۴۱ سوره نساء افزود: کافران و دشمنان اسلام نمی توانند بر علیه مسلمانان و جبهه اسلام نه تنها از نظر منطق ، حجت و استدلال بلکه در همه عرصه فرهنگی، سیاسی،اجتماعی، اقتصادی ، سیاسی و امنیتی نمی تواند بر جبهه اسلام چیره شوند و خداوند هیچ سلطه ای را به برای آنها قرار نداده و در این زمینه امت اسلامی باید در مقابل دشمن تولید قدرت نماید.

وی افزود : اگر بخواهیم این موضوع را در شرایط امروزی بیان کنیم در همین مذاکرات برجام نباید مذاکرات فرسایشی به گونه ای جلو برود که علاوه بر برجام ، یک تعهد دیگری هم اضافه شود آنچه که در مذاکرات اتفاق می‌افتد  باید بر پایه عزت ملت ایران و لغو کامل تحریم ها و راستی آزمایی دشمن باشد .

وی همچنین افزود : درخصوص انتخابات ۱۴۰۰ به ویژه در انتخابات ریاست جمهوری نکته اول اینکه،  مشارکت در انتخابات تبلور فرهنگ شهروندی در ساخت قدرت سیاسی است و همیشه انتخابات نماد مردم سالاری بوده است و در کشوری که مشارکت فعال و زنده بوده نشانه آن است که مردم سالاری در آن کشور زنده است ‌.

نکته دوم مشارکت در انتخابات استیفای حقوق شهروندی است  مشارکت حداکثری نشانه ی استیفای حقوق شهروندی است و به این معنا که شرکت در انتخابات حق شهروندی است  و اگر شهروندان در انتخابات شرکت کنند از این حق شهروندی در ساختار قدرت سیاسی استفاده کرده‌اند.

وی همچنین اظهار کرد : یکی از وظایف مهم شهروندان مشارکت در ساخت قدرت سیاسی است و دعوت به کناره‌گیری از مشارکت در انتخابات و قهر با صندوق‌های انتخابات یک فراخوان ضد فرهنگی و ضد تمدنی و ضد وظایف شهروندی است و با ادعای فرهنگ و دموکراسی منافات دارد .

وی افزود : شرکت در انتخابات دراغلب  قریب به اتفاق در نظام های انتخاباتی آزاد است و حق است و نشانه رشد شخصیت شهروندان است  اما در تعدادی از کشورها شرکت در انتخابات اجباری است و در بعضی از نظام‌های حقوقی آن قدر انتخابات و شرکت در انتخابات مهم است که آن را جزء  وظایف شهروندی دانسته اند و شرکت در آن را اجباری دانستند و رای ندادن جریمه دارد مثل جریمه راهنمایی و رانندگی.  در استرالیا و بلژیک کسانی که رای ندهند جریمه می شوند در ایتالیا بر روی شناسنامه کسانی که رای ‌نمی دهند مهر «رای  نداده » می زنند و که گاه مشکلاتی را برای استخدام دولتی آنها به وجود می‌آورند و در صورت نداشتن دلیل موجه باید منتظر مجازات نقدی و غیر نقدی سختی باشند .

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری افزود : سیاست رای اجباری اکنون در 35 کشور جهان اجرا می شود ازجمله این کشورها بلژیک ، لوکزامبورک، استرالیا، ایتالیا، برزیل ،آرژانیتن ، سنگاپور، کره شمالی، اروگوئه ، بولیوی، مصر، یونان ، مکزیک و ....
می باشند  که در این کشورها ، سیاست رای اجباری نیز به عنوان یک سیاست حقوق شهروندی تلقی شده است .

آیت الله کعبی گفت : ملت ایران ۴۲ سال است که با صندوق انتخابات آشنا هستند و در انتخابات شرکت می‌کنند هم به عنوان حق پیشرفته شهروندی هم به عنوان تکلیف شرعی ، شرکت در انتخابات در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران هم حق است ویک حق پیشرفته فرهنگی و تمدنی است و هم تکلیف شرعی است و همچنین مشارکت در ساخت قدرت است.

وی افزود :  قهر با صندوق انتخابات قهر با فرهنگ تمدن است قهر با صندوق انتخابات یک کنشگری ضد فرهنگی و تمدنی است قهر با صندوق انتخابات باز کردن میدان برای مشارکت در قدرت توسط کسانی که ممکن است برخلاف رای ما نظر دهند لذا این یک کنشگری فعال سیاسی است که ما در انتخابات شرکت کنیم.

ایشان گفتند: کسانی که ژست حقوق بشر گرفته اند و مردم را دعوت به قهر انتخابات می‌کنند می‌خواهند دوباره ملت ایران اسیر شود . وی در ادامه گفت : اگر به نحوه اداره قوه مجریه اعتراضی هست اگر مردم ناراحت هستند و می‌گویند منتخبانشان نتوانستند مشکل اقتصادی، مشکل فرهنگی، مشکل اجتماعی و مشکلات کشور را حل کنند باید با یک تجربه دیگر با یک مشارکت فعال ، با یک رای به دولتی که بتواند مشکلات مردم را حل کند به دولتی که رئیس جمهوری که با فعالیت، امید را به کشور برگرداند برای حل مشکلات ملت مشارکت کنند .

آیت الله کعبی گفت : سوالی که الان مطرح است: آیا ما می توانیم در انتخابات 1400 با یک انتخاب خوب و با یک مشارکت حداکثری ، مشکلات مزمن و حاد ملت ایران را در عرصه اقتصاد حل کنیم ؟آیا مشکلات قابل حل است؟ پاسخ این است: که با توجه به ظرفیت های مادی و منابع انسانی و امکانات و ثروتی که در کشور نهفته است یک روز یک عده‌ای کارآمد، فعال و ضد فساد ، عدالت گرای، سرزنده که بتوانند از نیروی ملت ایران استفاده کنند و مردم را بسیج و وارد صحنه کنند همه مشکلات ایران قابل حل است.

آیت الله کعبی در پایان گفت : اگر مردم اعتراض و اشکال دارند، انتقادی دارند انتقاد به اشخاص دارند و مردم عاشق نظام اسلامی خواهان نظام اسلامی هستند و مشارکت در انتخابات راه را برای حل مشکلات  و تولید اقتدار و تولید امنیت و حل مشکلات معیشتی  و برای سربلندی ایران و ایرانی و عزت ملت ایران باز می کند.

در ادامه مسئول سازمان بسیج حقوق دانان افزود : این انتخابات ، انتخابات ویژه ای در انقلاب اسلامی خواهد بود چرا که این اولین انتخابات بعد از بیانیه گام دوم انقلاب می باشد و اگر بخواهیم مشکلات معیشتی را حل کنیم  می بایست تلاش برای حضور حداکثری مردم در انتخابات داشته باشیم .

Image
نسشت بصیرتی بسیج حقوق دانان
Image
نسشت بصیرتی بسیج حقوق دانان

 

Image
نسشت بصیرتی بسیج حقوق دانان

 

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.