شناسه : 13731
نویسنده : بسیج حقوق دانان
عکس
غلامحسین اسماعیلی

صدور 106 هزار حکم مجازات جایگزین حبس در سال گذشته

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه گفت: در راستای حبس زدایی و اجرای سیاست کاهش جمعیت کیفری، در سال گذشته بیش از ١٠۶ هزار حکم مجازات جایگزین حبس در سراسر کشور صادر شده است.

اسماعیلی در بیست وپنجمین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه همچنین در رابطه با پیگیری مشکلات کارگران گفت: در پنجشنبه هفته قبل چهار جلسه متوالی به دیدار با مدیران دو مجموعه بزرگ تولیدی کشور اختصاص یافت که هر کدام از این مجموعه ها حدود ۲۰ هزار کارگر دارند. همچنین دو جلسه اختصاصی با موضوع هپکو و هفت تپه برگزار شد. در ارتباط با هپکو مدیران کارخانه و مدیران اجرایی استان و نمایندگانی از وزارت صمت حضور داشتند. در این جلسه یک بسته پیشنهادی مشکل گشا تهیه و به دولت ارائه شد که خوشبختانه مورد استقبال همگان قرار گرفت.‌ جلسه مربوط به شرکت هفت تپه نیز با حضور نمایندگان کارگری این شرکت و دادستان مرکز استان برگزار و دستوراتی برای حل مشکلات آنها از جمله مشکلات قضایی صادر شد.

سخنگوی قوه قضائیه با تاکید بر اولویت داشتن مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت : امروز همزمان با برگزاری این نشست در شعبه اول دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده های اخلالگران اقتصادی، ۲۱ نفر از متهمان اخلال در نظام ارزی کشور که با خرید و فروش غیرمجاز ارز باعث اخلال در نظام ارزی کشور شده بودند، محاکمه شدند. این متهمان هر کدام در قالب چهار گروه فعالیت می کردند و در مجموع بیش از ۴۸ میلیون دلار ارز توسط این متهمان خرید و فروش شده بود. سخنگوی قوه قضائیه به صدور رای محکومیت هفت نفر دیگر از متهمان بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان اشاره کرد و گفت: تقارن این محکومیت با هفته معلم، هدیه ای از ناحیه قوه قضائیه به این قشر عزیز است. اسماعیلی همچنین به صدور رای ۱۱ نفر از متهمان در حوزه قاچاق نفت و همچنین به صدور رای علی محرر رئیس وقت سازمان چای کشور به جرم اهمال در انجام وظیفه منجر به تضییع گسترده اموال دولتی اشاره کرد.

سخنگوی قوه قضائیه اظهارداشت: در پرونده امامی و ۲۰ نفر دیگر نیز اخیرا کیفرخواست صادره شده و به زودی محاکمه می شوند و پرونده ۲۰ نفر نیز به دادگاه کیفری دو ارسال شده است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ سوالی درباره دستاوردهای سفر رئیس قوه قضائیه به جنوب کشورگفت: صید ترال به ضرر صیادان بومی و شرایط زیست محیطی است و در همین سفرها تصمیم گرفته شد دادستان به عنوان مدعی العموم ورود کند. وی ادامه داد: در این ارتباط دادستان انقلابی ما در استان هرمزگان ورود کرد و ۳۴ فروند شناوری را که صید ترال انجام می دادند را توقیف کردند.گرچه گفته شد اینها مجوز دارند اما اکثر اینها فاقد مجوز هستند و بقیه هم خارج از محدوده مجاز اقدام به صید کردند و ابزاری را هم که به کار می گرفتند خلاف بود.

وی افزود: دو دانشجویی که دستگیر شدند، متاسفانه به گروه های ضد انقلاب به ویژه گروهک تروریستی منافقین وصل شده بودند و به دنبال انجام اقدامات خرابکارانه در کشور بودند و یک سری اقدامات ایذایی نیز انجام داده بودند. در بازرسی از منازل آنها نیز اقلام انفجاری کشف شد.

سخنگوی قوه قضائیه در ارتباط با اصلاح آیین نامه اجرایی لایحه استقلال کانون های وکلا نیز گفت: این آیین نامه مربوط به ۷۰ سال قبل است و بعد از آن قوانین متعددی وضع شده که به لحاظ وضع قوانین جدید انجام اصلاحات ضرروت دارد و دیوان عدالت اداری نیز حکم کرده که باید این آیین نامه اصلاح شود. سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده دو نماینده مجلس که در رابطه با خودرو برای آنها پرونده تشکیل شد، گفت: ما به دنبال این هستیم که حتی المقدور به پرونده اتهامی مقامات، در همان دوره مسئولیت شان رسیدگی شود. وی افزود: تعدادی از نمایندگان مجلس درباره پرونده خودروساز پرونده دارند و هفته گذشته نواقص پرونده رفع شد و دوباره به دادگاه رفت و بزودی رای آن صادر می شود.

 

 

 

 

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.