شناسه : 13730
نویسنده : بسیج حقوق دانان
عکس
پژوهشگاه قوه قضائیه

سازمان بازرسی کل کشور و پژوهشگاه قوه‌ قضائیه تفاهم‌ نامه همکاری مشترک امضا کردند

به گزارش روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، مراسم امضای تفاهم ‌نامه همکاری مشترک بین سازمان بازرسی کل کشور و پژوهشگاه قوه‌ قضاییه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسن درویشیان و حجت‌الله علم‌الهدی برگزار شد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به دیدگاه‌های آیت‌الله رئیسی مبنی بر انجام اقدامات و وظایف مبتنی بر پژوهش و تحقیق گفت: سازمان بازرسی کل کشور یکی از دستگاه‌های تاثیرگذار قوه ‌قضاییه محسوب می‌شود و حتماً با توجه به گستردگی وظایف آن، بیشتر از سایر بخش‌های قوه ‌قضاییه نیازمند کار پژوهشی است، چراکه فعالیت برخی سازمان‌ها محدود است اما تنوع و تکثر وظایف سازمان بازرسی و حوزه اختیارات آن به گستردگی همه نهادهای دولتی و عمومی کشور است. وی با اشاره به جایگاه ویژه سازمان بازرسی نزد ریاست قوه‌قضاییه در دوره تحولی گفت: با توجه به این که نقش فراتری نسبت به گذشته برعهده سازمان گذاشته شده، بیشتر از قبل و بیشتر از مجموعه‌های دیگر نیاز به اقدامات پژوهشی و تحقیقی داریم. حجت‌الاسلام درویشیان تصریح کرد: پژوهش‌هایی که انجام می‌شود باید بر افزایش کیفیت فعالیت‌های سازمان ملموس باشد، در برهه کنونی نیازمند اقداماتی هستیم که کیفیت کار سازمان را افزایش دهد.

 رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه گفت: تفاهم‌نامه همکاری مشترک پژوهشگاه با دیگر بخش‌های قوه قضاییه، منحصر به همان بخش است اما با توجه به اینکه سازمان بازرسی ناظر بر تمام دستگاه‌های اجرایی، دولتی و عمومی است و ما آسیب‌ها و مشکلات آن‌ها را واکاوی می‌کنیم، مطالعات این پژوهشگاه می‌تواند در دیگر حوزه‌ها نیز تاثیرگذار باشد .این عضو شورای عالی قضایی به رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه توصیه کرد در خصوص حقوق عامه با توجه به اینکه در نظام قضایی و دادرسی عنوان جدیدی است و همچنین در خصوص پیشگیری از وقوع جرم و نحوه مواجهه بخش‌های مختلف قوه قضاییه با فضای مجازی، مطالعات پژوهشی انجام و سهم هر کدام از دستگاه‌ها در این باره معین شود.

فرزاد مخلص‌الائمه معاونت برنامه‌ریزی و امور مجلس سازمان بازرسی کل کشور نیز با اشاره به وجود تیم جوان، باسواد و باتجربه کافی و ارزشی در پژوهشگاه قوه قضاییه اظهار داشت: امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک با پژوهشگاه قوه‌ قضاییه ، چهارمین تفاهم‌نامه همکاری مشترک با مجموعه‌های پژوهشی در این مقطع است؛ البته پیش از این نیز در انجام ماموریت‌ها سابقه همکاری با مجموعه‌های پژوهشی را داشتیم که تجارب موفقی بود. البته پژوهشگاه قوه قضاییه این امتیاز و ویژگی را دارد که جزو مجموعه دستگاه قضاست.وی با تاکید بر انجام کار مشترک بین سازمان بازرسی و پژوهشگاه قوه قضاییه گفت: ما در سازمان بازرسی بدنه پژوهشی مستقلی تحت نظر مستقیم ریاست سازمان داریم و مرکز پژوهش و مطالعات مبارزه با فساد سازمان نسبت به دیگر مراکز مشابه فاصله بسیار زیادی در تولید محتوا دارد.

سید حجت‌اله علم‌الهدی رئیس پژوهشگاه قوه ‌قضاییه نیز ضمن معرفی اجمالی پژوهشگاه قوه قضائیه اظهار کرد: پژوهشگاه قوه قضائیه از سال 91 با تصویب اساسنامه آن توسط رئیس قوه قضائیه ایجاد و اعضای هیات امنای پژوهشگاه نیز اخیراً با حکم آیت‌الله رئیسی انتصاب و نخستین جلسه هیات امنا به ریاست رئیس قوه قضائیه و با حضور حضرت آیت‌الله عباس کعبی، حجت‌الاسلام‌ علیرضا امینی، حجت‌الاسلام‌ محمد مصدق، غلامعلی صدقی و علیرضا آوایی وزیر دادگستری به عنوان اعضای هیات ‌امنای پژوهشگاه قوه قضاییه برگزار شد. رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه افزود: با توجه به اینکه نیازهای دستگاه قضا فراتر از مسائل صرف حقوقی است، پژوهشگاه نیز فقط با حقوقدانان همکاری ندارد و از همین رو، متخصصان علوم اجتماعی، فرهنگی، آمار، اقتصاد و... با پژوهشگاه همکاری دارند.

رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه همچنین از راه‌اندازی مرکز نورآوری‌های قوه قضائیه در این پژوهشگاه در آینده نه چندان دور خبر داد. وی با اشاره به تفاهم‌نامه منعقده با سازمان بازرسی کل کشور اظهار کرد: در این تفاهم‌نامه پیش‌بینی شده کارهای پژوهشی به شکل کارگروه مشترک انجام شود تا از این طریق، خروجی پژوهشی مدنظر پژوهشگر، تحقق یابد.

دکتر علم‌الهدی همچنین در این دیدار «حقوق عامه» و «مبارزه با جرایم سایبری» را از جمله کار ویژه‌های پژوهشگاه قوه قضائیه در سال 99 عنوان کرد. در پایان نیز فرزاد مخلص‌الائمه معاون برنامه‌ریزی و امور مجلس سازمان بازرسی و حامد نیکونهاد سرپرست معاونت پژوهشی پژوهشگاه قوه‌قضائیه تفاهم‌نامه همکاری مشترک را امضا کردند

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.