شناسه : 12575
نویسنده : سازمان بسیج حق…
عکس

مسئله شناسی اجتماعی به منظور پیشگیری از وقوع جرم

سرپرست مرکز مطالعات اجتماعی و جرم شناسی قوه قضاییه گفت: به منظور پیشگیری از وقوع جرم باید مسئله شناسی اجتماعی از نگاه متخصصین، کارشناسان و مدیران حوزه اجتماعی و پیشگیری انجام شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج حقوق‌دانان به نقل از معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، فرزاد جلیلیان گفت: مرکز مطالعات اجتماعی و جرم شناسی قوه قضاییه نیاز سنجی پژوهشی و احصاء عناوین پژوهشی اولویت دار پیشگیرانه را حول 4 محور دسته بندی کرده است.

سرپرست مرکز مطالعات اجتماعی و جرم شناسی قوه قضاییه، مسئله شناسی اجتماعی به منظور پیشگیری از وقوع جرم از نگاه متخصصین، کارشناسان و مدیران حوزه اجتماعی را یکی از محورهای پژوهشی عنوان کرد و گفت: شناسایی مسائل و هدف گذاری در حوزه پیشگیری از وقوع جرم از منظر ادارات کل معاونت اجتماعی  نیز از دیگر محورهای مورد بررسی است.

وی  آسیب شناسی علل جرم، انتخاب اقدامات ویژه و ارائه راهکارهای عملیاتی و کاربردی؛ همچنین بستر سازی و زمینه یابی های عملیاتی به منظور کاربست یافته های پژوهشی را از دیگر محورهای مورد نظر بر شمرد.

جلیلیان  با اشاره به منویات رهبری، رییس قوه قضاییه، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم، اسناد بالادستی، بند 2 ماده 5 و 6 قانون پیشگیری از وقوع جرم و همچنین اجرای جزء 2 بند ت ماده 113 قانون برنامه ششم توسعه عنوان کرد: مرکز مطالعات اجتماعی معاونت  با شناسایی و ایجاد شبکه نخبگانی در ساحت های مختلف کمیته های تخصصی تشکیل داده است.

وی افزود: درکمیته های تخصصی نیازها و انتظارات ادارات کل معاونت و معاونت های اجتماعی استان ها  شناسایی تا در این زمینه فراخوان و پژوهش های کاربردی ارائه شود.  

جلیلیان با بیان اینکه از 43 محور پژوهشی مطرح شده در شورای علمی پژوهشی 23 محور تایید و تصویب اعضا شده است، اذعان کرد: با ارسال فراخوان به دانشگاه­ها، حوزه های علمیه و موسسات علمی پژوهشی سراسر کشور از اساتید، دانشجویان و پژوهشگران متخصص و علاقمند به این حوزه برای انجام پژوهش دعوت شد.   

سرپرست مرکز مطالعات اجتماعی و جرم شناسی قوه قضاییه، جرائم اقتصادی و مالی؛ جرائم و آسیب­های مرتبط با خشونت؛ جرائم مرتبط با صدمات بدنی غیر عمدی؛ جرائم مواد مخدر صنعتی، روانگردان ها و مشروبات الکلی؛ جرائم سایبری وآسیب­های فضای مجازی؛ دعاوی، جرائم و آسیب­های حوزه خانواده؛ جرائم و آسیب­های مرتبط با امنیت اخلاقی و اجتماعی؛ جرائم و آسیب های مرتبط با مسائل شهری از جمله شهرنشینی، زمین خواری و ... را از جمله مسایلی عنوان کرد که فراخوان و طرح های پژوهشی باید حول این موضوعات متمرکز شوند.

انتهای پیام/

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.