شناسه : 12192
نویسنده : سازمان بسیج حق…
عکس

برگزاری جلسه رسیدگی به اتهامات ۸ متهم اخلال در نظام ارزی و پولی کشور

اولین جلسه رسیدگی به اتهامات ۸ متهم دایر بر اخلال در نظام ارزی و پولی کشور در شعبه اول دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی در حال برگزاری است.


به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج حقوق دانان و به نقل از خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، جلسه اول رسیدگی به اتهامات هشت متهم دایر بر اخلال در نظام ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق عمده ارز به صورت شبکه‌ای و سازمان‌یافته در حد کلان به ریاست قاضی موحد در حال برگزاری است.
 
در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام و المسلمین قاضی موحد گفت: امروز ۵ شهریور ۹۸ شعبه اول ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی دادگاه انقلاب اسلامی تهران، دادگاه جهت رسیدگی به اتهام ایوب استاد کریمی و مرتبطان وی به صورت علنی و با حضور نماینده دادستان متهمان و وکلا تشکیل شد.
 
وی ضمن اعلام رسمیت جلسه از نماینده دادستان خواست تا کیفرخواست را ارائه کند.
 
گفتنی است نماینده دادستان به ذکر کیفرخواست پرداخت و گفت: سابقا در پرونده در مورد متهمان عبدالرضا کاظمی و حسین حاجی‌پور کیفرخواست صادر و پرونده به دادگاه ارسال و حکم قطعی صادر شد.
 
وی در ادامه اسامی و اتهامات متهمان را شرح داد و افزود: نفر اول ایوب استاد کریمی متهم است به مشارکت در اخلال در نظام ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق عمده به صورت شبکه‌ای و سازمان‌یافته در حد کلان به میزان ۱۳۰۰ میلیارد تومان.
 
باقری ادامه داد: نفر دوم، ولی حاجی‌پور متهم است به مشارکت در اخلال در نظام ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق عمده به صورت شبکه‌ای و سازمان‌یافته در حد کلان به میزان ۲۸ میلیون یورو و همچنین نفر سوم راژان حاجی‌پور فرزند حسین متهم است به مشارکت در اخلال در نظام ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق عمده به صورت شبکه‌ای و سازمان‌یافته در حد کلان به میزان ۱۲۶ میلیون یورو.
 
نماینده دادستان تاکید کرد: همچنین امیر موسایی فرزند طاهر متهم است به مشارکت در اخلال در نظام ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق عمده به صورت شبکه‌ای و سازمان‌یافته در حد کلان به میزان ۲۵ میلیون یورو و نفر پنجم نوروز سکان فرزند علی متهم است به مشارکت در اخلال در نظام ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق عمده به صورت شبکه‌ای و سازمان‌یافته در حد کلان به میزان ۲۵ میلیون یورو.
 
وی ادامه داد: نفر ششم داریوش شجاع‌فر فرزند علی متهم است به مشارکت در اخلال در نظام ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق عمده به صورت شبکه‌ای و سازمان‌یافته در حد کلان به میزان ۲۱ میلیون یورو. همچنین نفر هفتم وحید فراهانی متهم است به مشارکت در اخلال در نظام ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق عمده به صورت شبکه‌ای و سازمان‌یافته در حد کلان به میزان ۹ میلیون یورو.
 
نماینده دادستان گفت: مهدی اشرفی متهم است به مشارکت در اخلال در نظام ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق عمده به صورت شبکه‌ای و سازمان‌یافته در حد کلان به میزان ۹۵ هزار دلار است.
 
در ادامه نماینده دادستان ادامه داد: بررسی‌های انجام شده و گزارشات ارسالی از مراجع ذیربط و اظهارات عبدالرضا کاظمیانی و دیگر متهمین و اسناد به دست آمده از فعالیت متهمین در فضای مجازی از طریق واتس آپ و تحقیقات صورت گرفته از این افراد، نشان دهنده این است که متهمین همگی از اهالی منطقه باکوی آذربایجان غربی بوده و نسبت فامیلی داشته‌اند.
وی گفت: این افراد با حمایت حسین حاجی پور که در خارج بود، اقدام به قاچاق عمده ارز بین کشور ترکیه و آذربایجان می‌کردند  که نتایج آن این می‌شود که ۲۵۰ هزار یورو از ترکیه وارد کشور شده است. بعد از آن محل رفت و آمد حسین حاجی پور شناسایی شد و پالت‌های خالی دلار کشف شد نشان می‌داد مقدار بیشتری دلار وارد شده و در بین متهمین توزیع گردیده است.
 
نماینده دادستان افزود: متهمین از جلمه عبدالرضا کاظمیانی اعتراف کرده‌اند که حسین حاجی پور و عوامل او به کار قاچاق سازمان یافته ارز مشغول بوده‌اند و ارز‌ها را به عبدالرضا کاظمیانی تحویل می‌دادند و سپس بین دلالان و صرافان غیر مجاز این ارز‌ها توسط متهم کاظمیانی توزیع می‌شد.
 
وی بیان کرد: متهم حسین حاجی پور و عوامل او پالت‌های یورو و دلار را از ترکیه تحویل و وارد کشور می‌کردند و به صرافی‌ها و دلال‌های غیر مجاز می‌دادند و کاظمیانی در مقابل دلار‌هایی که می‌گرفته، افراد را به شخصی به نام ایوب استاد کریمی معروف به آتاکان معرفی و شبکه حسین حاجی‌پور معادل ارز را از ایوب استاد کریمی دریافت می‌کردند.
نماینده دادستان اظهار کرد: شبکه قاچاق حسین حاجی پور سرمایه خود را به صورت دلار و یورو در خارج از کشور حفظ می‌کرد و سود قابل توجهی برای خود به دست می‌آورد که باعث شد این روند از سوی این شبکه روز به روز افزایش یابد و موجب رونق قاچاق ارز در سبزه میدان و بازار‌های تهران شود.
وی با اشاره به متهم راژان حاجی‌پور گفت: وی یکی از عوامل قاچاق ارز است که در دفتر تهران مستقر بوده و اقدام به جا به جایی دلار و یورو می‌کرده است و بعد از لو رفتن سایر متهمین متواری می‌شود.
نماینده دادستان ادامه داد: پس از شناسایی شبکه فساد حسین حاجی پور در ماکو، راژان حاجی پور از کشور متواری می‌شود و چند ماهی در ترکیه اقامت و سپس به صورت غیر قانونی وارد کشور می‌شود و پس از اینکه پرونده حسین حاجی پور مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و حکم او صادر می‌شود متهمین به خیال اینکه پرونده بسته شده است مجددا به محل فعالیت خود مراجعه می‌کنند و پلیس آگاهی آن‌ها را شناسایی می‌کند.
وی افزود: اعضای این شبکه با پرداخت رشوه قصد فرار داشتند که با هوشیاری پلیس آگاهی شناسایی و دستگیر می‌شوند.
نماینده دادستان به متهم ایوب استاد کریمی معروف به آتاکان اشاره کرد و گفت: وی اهل تبریز است در سال‌های ۹۱ و ۹۲ توسط وزارت اطلاعات شناسایی و دستگیر می‌شود و پرونده او در آذربایجان شرقی تشکیل می‌گردد.
وی اظهار کرد: متهم استاد کریمی یکی از عوامل رضا ضراب بود که در جریان پالت‌های دلار و یورو فعالیت داشت. او از افراد خود در ایران مثل عبدالرضا کاظمیانی استفاده می‌کرد.
نماینده دادستان بیان کرد: این شبکه قاچاق بین المللی از فضای اقتصادی و تحریم‌ها استفاده و نفوذ کرده بودند و منابع ارزی را با تعرفه دولتی در اختیار خود می‌گرفتند و با ایجاد شرکت‌های کاغذی در خارج به عنوان شرکت‌های وارد کننده کالا‌های اساسی به ایران و همچنین ایجاد شرکت ساختگی در ایران اقدام به ثبت سفارش کالا‌های اساسی برای واردات به کشور می‌کردند. به عبارتی هم فروشنده و هم خریدار کالا‌های خارجی یک نفر بود و آن‌ها از منابع ارزی کشور در این راه استفاده می‌کردند.
وی افزود: یکی از عوامل این شبکه فساد ارزی ایوب استاد کریمی معروف به آتاکان است که در ترکیه مستقر است و با استفاده از عوامل خود مثل عبدالرضا کاظمیانی اقدام به فروش ارز‌های دولتی می‌کرد.
نماینده دادستان با اشاره به متهم وحید فراهانی عنوان کرد: او از قاچاقچیان حرفه‌ای بازار ارز است و مراودات مالی سنگین با متهمین از جمله عبدالرضا کاظمیانی داشته است و در دلار‌های مکشوفه ۲۳۰ هزار یورو و ۵۰ هزار دلار از متهم کاظمیانی متعلق به متهم فراهانی بوده است.
وی گفت: متهم فراهانی مدعی شده است دلار‌ها متعلق به وزارت اطلاعات بوده و با حمایت این نهاد ارز‌ها را جابجا میکرده است.
نماینده دادستان در ادامه گفت: متهم عبدالرضا کاظمیانی به نقل از وحید فراهانی مدعی شده وی به خانواده کاظمیانی گفته به علت نفوذی که در بین مدیران دارد، می‌تواند او را آزاد کند.
در این لحظه قاضی موحد ضمن تذکر گفت: ادعای متهم فراهانی در این باره اثبات نشده و صحیح نبود که شما اینجا قرائت کنید.
نماینده دادستان پرسید: آیا قرائت کیفرخواست متهم فراهانی را ادامه بدهم؟
قاضی پرسید: آیا وکیل او در دادگاه است؟
وکیل او خود را معرفی کرد.
قاضی موحد خطاب به نماینده دادستان گفت: ادامه بدهید.
وی ادامه داد: متهم، ولی حاجی پور برادر حسین حاجی پور است که بر اساس اقاریر متهمین، ولی حاجی پور به صورت هفتگی دلار و یورو را برای متهم کاظمیانی می‌آورده است و پس از دستگیری شبکه عبدالرضا کاظمیانی میزان ارز قاچاق شده از سال ۹۶ تا ۹۷، ۲۸ میلیون یورو تعیین و کیفرخواست صادر و حکم تعیین می‌شود.
نماینده دادستان افزود: متهم، ولی حاجی پور در اظهارات خود منکر آشنایی با عبدالرضا کاظمیانی و حسین حاجی پور شده است در تحقیقات از شبکه عبدالرضا کاظمیانی تعدادی از متهمین اظهار می‌دارند متهم، ولی حاجی پور در سال ۹۷ هفته‌ای ۱۰۰ الی ۱۵۰ دلار به متهم کاظمیانی می‌داده است.
 

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.