شناسه : 12157
نویسنده : سازمان بسیج حق…
عکس
تقویم نگار؛

۳۰ مرداد روز جهانی مسجد

21 اوت 1969 مصادف با30 مرداد 1348 مسجد الاقصی به عنوان اولین قبله مسلمانان جهان از سوی صهیونیست های اشغالگر به آتش کشیده شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج حقوق دانان؛ مسجد الاقصی به عنوان قبله اول مسلمانان و همچنین محل معراج پیامبر اکرم(ص) از جایگاه والایی برخوردار است.

این مساله سبب شد تا سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پیشنهاد دهد تا آن روز به عنوان روز جهانی مسجد نامگذاری شود.

وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی در اجلاسی که در تهران برگزار شد با این پیشنهاد موافقت کردند تا 30 مرداد هر سال به عنوان روز جهانی مسجد نامگذاری شود.  

اهمیت مسجد در اسلام

واژه‌ مسجد، جمعاً ۲۸ بار در قرآن کریم ذکر شده که در ۲۲ مورد به صورت مفرد و در ۶ مورد دیگر، به صورت جمع آمده است. در حدیثی قدسی به نقل از امام صادق(ع) آمده است: «قال اللهُ تبارکَ و تعالی اِنَّ بُیُوتِی فِی الْأَرْضِ اَلْمَسَاجِدُ، فَطُوبَی لِعَبْدٍ تَطَهَّرَ فِی بَیْتِهِ ثُمَّ زَارَنِی فِی بَیْتِی أَلا إِنَّ عَلَی‌الْمَزُورِ کَرَامَةَ الزَّائِرِ» خدای تبارک و تعالی می‌فرماید: مساجد خانه‌های من در زمین‌ هستند، خوشا به حال بنده‌ای که در خانه‌اش خود را طاهر کند (وضو بگیرد) و بعد مرا در خانه‌ام زیارت کند، اینجا دیگر بر میزبان است که مهمان خود را گرامی بدارد. ساخت مسجد از مسائل مورد تأکید اسلام است که پاداش بزرگی برای آن قرار داده شده است به گونه ای که پیامبر اکرم(ص) می فرمایند که «مَن بَنی مَسجِداً وَلَو مَفحَصَ قَطاةٍ بَنَی اللهُ لَهُ بَیتاً فی الجَنَّةِ» کسی که مسجدی بنا کند هر چند به اندازه لانه مرغی بوده باشد، خداوند خانه‌ای در بهشت برای او بنا خواهد ساخت.پیامبر اکرم(ص) در حدیثی دیگر می‌فرماید: «مَنْ کانَتِ الْمَساجِدُ بَیتَهُ ضَمِنَ اللهُ لَهُ الرَّوحَ وَ الرّاحَةَ وَ الْجَوازَ عَلَی الصّراطِ» کسی که مسجد خانه او باشد (مرتب به مسجد تردد کند) خداوند، آسایش و کامیابی او و عبور از صراط را برایش ضمانت کرده است.با بررسی آیات قرآن کریم می توان دریافت که مسجد کانون و پایگاه عبادت است، همه مساجد خانه خدا هستند، جلوگیری از ذکر خدا در مساجد ستم بزرگی است، مساجد فقط توسط ایمان آورندگان به خدا و روز قیامت آباد می شوند و تعمیر مساجد توسط مشرکان ممنوع است.

تعداد مساجد در جهان

آمارها تا سال 2016 میلادی درباره تعداد مساجد در جهان نشان می دهد که حدود 4 میلیون مسجد در آن وجود دارد.

بر اساس این آمار، کشور اندونزی که نزدیک به 13 درصد کل مسلمانان جهان در این کشور هستند، بیشترین مسجد را در جهان دارا است و حدود 800 هزار مسجد وجود دارد.

هند با 300 هزار مسجد در رتبه سوم قرار دارد و بنگلادش با 250 هزار، پاکستان با 120 هزار، مصر با 108 هزار، عربستان 94 هزار، ترکیه بیش از 82 هزار، مراکش 41 هزار  و چین نیز 39 هزار در رتبه های بعدی قرار دارند.

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.