شناسه : 11778
نویسنده : سازمان بسیج حق…
عکس

کمیسیون­‌های تخصصی لوایح و مقررات قضایی تشکیل می‌شود

معاون حقوقی قوه قضائیه گفت: ایجاد کارگروه­‌های تخصصی لوایح و مقررات قضایی‌ از نخستین گام‌­های این معاونت در اجرا و تحقق برنامه­‌های تحولی دستگاه قضاست.

به گزارش روابط عمومی بسیج حقوق دانان به نقل از خبرگزاری فارس؛، حجت الاسلام والمسلمین محمد مصدق در آیین معارفه اعضای کارگروه‌­های تخصصی لوایح و مقررات قضایی، اظهار کرد: ایجاد این کارگروه­‌ها از نخستین گام‌­های معاونت در اجرا و تحقق برنامه‌­های تحولی دستگاه قضاست.

وی افزود: تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری و ریاست دستگاه قضا بر لزوم ایجاد تحول در قوه قضائیه، حاکی از اهمیت این موضوع در دوره جدید و ضرورت بسیج امکانات و منابع موجود برای تحقق آن است.

مصدق با اعلام اینکه بخش مهمی از برنامه‌های تحولی ابلاغ شده قوه قضائیه بر دوش معاونت حقوقی است افزود: این معاونت در جهت تحقق برنامه‌ها و تکالیف خود به بهینه­ کردن شیوه‌های پیشین و کارآمدتر ساختن آن اقدام کرده که در گام نخست کارگروه­‌های تخصصی سه­گانه حقوقی، کیفری (امور ماهوی) و کیفری (امور شکلی­) در حوزه تدوین لوایح و مقررات قضایی ایجاد شده است؛ در این میان معاونت مصمم است در آینده نزدیک، ضمن ایجاد کارگروه‌­های تخصصی تنقیح قوانین و مقررات قضایی، کارگروه‌­های اصلی نظریه‌­های مشورتی را نیز از ۵ کارگروه به ۱۰ کارگروه ارتقا دهد.

معاون حقوقی قو قضائیه با بیان اینکه بهره‌مندی از نظرات و تجربه‌­های ارزشمند نخبگان و صاحب­نظران قضایی، حقوقی و دانشگاهی کشور، منشأ تحول در دستگاه قضایی است افزود: بی تردید تعاطی افکار و تجارب، تحول ­زا است؛ بنابراین ضرورت دارد از تجارب پیشکسوتان امر قضا، اندیشمندان و اساتید دانشگاه‌ها و حسب مورد وکلا و کارشناسان رسمی دادگستری بهره ‌مند شویم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصدق فرایند تصویب لوایح و مقررات قضایی را پس از گذار از مرحله تدوین پیش نویس اولیه در این معاونت، طولانی و آسیب زا دانست و افزود: آسیب­‌های موجود در این خصوص با ریاست قوه قضائیه در میان نهاده شد و پیشنهاداتی نیز برای حل آن ارائه شد که مورد موافقت ریاست قوه قضائیه قرار گرفت.

وی ضمن ابراز خشنودی از موافقت ریاست قوه قضئییه با پیشنهادات یادشده اضافه کرد: عملی کردن این پیشنهاد­ها علاوه بر فراهم ساختن بستر مناسب برای بررسی تخصصی لوایح و مقررات قضایی، روند تأیید و ارسال لوایح به مراجع ذیصلاح یا تصویب آیین نامه‌­ها، دستورالعمل‌­ها و شیوه‌نامه‌­های مورد نیاز قوه‌قضائیه را سرعت می‌‌بخشد.

این مقام قضایی اعضای کمیسیون‌های سه گانه را جمعی از قضات عالی رتبه و مجرب و حقوقدانان برجسته کشور خواند و افزود: به رغم عهده داری مسئولیت­های خطیر و حجم و تراکم کاری اعضای محترم، امیدواریم جلسات این کمیسیون‌ها به صورت مستمر و منظم برگزار شود و نتایج حاصل از آن، ضمن تحقق برنامه‌­های جاری، اهداف برنامه‌های تحول­‌مدار این معاونت را نیز محقق سازد.

حجت الاسلام و المسلمین مصدق خاطرنشان کرد: در خصوص ترکیب اعضای کارگروه‌­های حاضر، ظرفیت­های لازم برای حضور اعضای مدعو از اساتید دانشگاهی، کارشناسان و قضات صاحب­نظر در حوزه­‌های تخصصی مربوط پیش‌بینی شده است.

وی در ادامه به اعضای کارگروه‌­های تخصصی تدوین لوایح و مقررات قضایی تأکید کرد: در تدوین لوایح و مقررات قضایی ارزش­های اسلامی و رفع مشکلات کشور مد نظر قرار گیرد.

معاون حقوقی قوه‌قضائیه در ادامه از ایجاد کارگروه تخصصی دیگری با حضور قضات باسابقه در این معاونت در آینده نزدیک خبر داد و خاطرنشان کرد: این مهم نیز در راستای برنامه‌­های تحول مدار معاونت به شمار می­‌رود و هدف عمده از ایجاد آن بهره­‌مندی از نظرات، راهکار‌ها و تجارب اعضا در خصوص مسائل مرتبط با تکالیف و وظایف معاونت حقوقی و ارتقای کارآمدی آن با لحاظ برنامه­‌های تحولی قوه قضائیه است.

تبیین ساختار، تکالیف و وظایف کارگروه‌­های سه گانه و همچنین بررسی نظرات، پیشنهاد‌ها و راهکار‌های ارائه شده قضات و حقوقدانان حاضر در جلسه، از دیگر برنامه‌های این نشست ۳ ساعته بود و در پایان نیز احکام ۳۰ نفر اعضای کارگروه­‌های تخصصی تدوین لوایح و مقررات قضایی از سوی معاون حقوقی قوه قضائیه اعطا شد.

انتهای پیام/

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.