شناسه : 11532
نویسنده : سازمان بسیج حق…
عکس

طرح اصلاح قانون «وکالت» با افزایش معقول وکلا

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح اصلاح جامع آموزش و پذیرش وکالت گفت: بهتر است تعداد وکلا در حد معقول و منطقی و بر پایه یک نمره علمی افزایش یابد.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج حقوق دانان؛ جلیل رحیمی نماینده مردم تایباد، تربت جام و باخرز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در خصوص طرح جامع آموزش و پذیرش وکالت گفت: این طرح تلاش می­‌کند پذیرش وکلا را در حدی معقول و منطقی افزایش دهد.

وی با اشاره به بیکاری بسیاری از فارغ‌التحصیلان رشته حقوق افزود: در حال حاضر با بسیاری از فارغ‌التحصیلان بیکار رشته حقوق مواجه هستیم که باید برای آنان بازار کار فراهم کنیم.چراکه وقتی فردی کارشناس حقوقی یا متخصص امور حقوقی است، باید وقتی توانایی کار حقوقی دارد باید زمینه برای انجام کار حقوقی انها فراهم باشد تا بتوانند کار حقوقی انجام دهند.

رحیمی در خصوص پذیرش وکیل، متناسب با نیاز کشور گفت: در خصوص پذیرش فارغ‌التحصیلان به حرفه وکالت باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که ازیک‌طرف انحصار در پذیرش وکلا نباشد، سقف پذیرش وکلا پایین نبوده و بخشی از این نیروهای جوان، فارغ‌التحصیل و از نیروی انسانی به‌اصطلاح ارزشمند حقوقی بتوانند کار وکالت انجام بدهند و از طرف دیگر نیز استقلال کانون وکلا حفظ شود.

طرح جامع آموزش و پذیرش وکالت به دنبال چیست؟

رحیمی در خصوص طرح جامع آموزش و پذیرش وکالت گفت: این طرح تلاش می‌­کند پذیرش وکلا را در حدی معقول و منطقی افزایش دهد.البته بنده جزئیات طرح را مطالعه نکرده‌ام ولی در جریان کلیات طرح بوده و موافق افزایش تعداد وکلا در حد معقول و منطقی و بر پایه یک نمره علمی هستم.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش کانون وکلا و نهادهای صنفی مستقل در شکل‌گیری جامعه‌ مدنی و تسهیل امور حقوقی مردم گفت: به نظر بنده بخش عمده­‌ای از بار دفاع از مردم و بار حل‌وفصل صحیح پرونده­‌های حقوقی بر عهده کانون وکلا است.

وی ادامه داد: اطاله دادرسی و بار پرونده‌های قضایی که بر دوش قوه­ قضاییه است را می‌توان با کمک کانون وکلا کاهش داد. در کشورهای دنیا نیز، کانون­های وکلا و نهادهای صنفی مستقل کمک به شکل‌­گیری جامعه مدنی و رعایت حقوق و تسهیل امور مردم می‌کنند.

تأثیر افزایش وکیل در کشور

وی در خصوص تبعات افزایش وکیل در کشور گفت: در صورت افزایش تعداد پذیرفته‌شدگان به حرفه وکالت با اثراتی مانند کمک به مردم و تا حدودی متعادل‌تر شدن حق‌الوکاله‌ها، دسترسی بیشتر مردم به وکیل که سبب می‌شود با سهولت بیشتری مردم وکیل بگیرند. قضات، به‌مراتب زمانی که با وکلا سروکار دارند تا با مردم عادی با سهولت بیشتری رأی صادر کنند و اطاله دادرسی در سیستم قضایی نیز اصلاح خواهد شد.

انتهای پیام/

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.