شناسه : 11107
نویسنده : سازمان بسیج حق…
عکس

معاونت حقوقی در تحقق پیشگیری از اطاله دادرسی نقش مؤثری دارد

معاون حقوقی قوه قضائیه گفت: انجام بهینه تکالیف قانونی معاونت حقوقی، تأثیری بسزا در محقق ساختن اهداف قوه قضاییه نظیر پیشگیری از اطاله دادرسی، ارتقاء کیفیت قوانین و مقررات، پیشگیری از وقوع جرم و کارآمدسازی دستگاه قضایی درجامعه دارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج حقوق دانان، حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق معاون حقوقی قوه قضائیه در جمع مدیران، قضات، مستشاران و کارکنان اداری معاونت حقوقی اظهار کرد: تردیدی نیست که تحقق اهداف کلان دستگاه قضایی منجر به ارتقاء محبوبیت دستگاه قضایی در جامعه و افزایش رضایتمندی عموم از این قوه می­‌شود.

وی با تبیین جایگاه خطیر معاونت حقوقی در دستگاه قضا خاطرنشان کرد: بهره­‌مندی از نیرو‌های کارآمد و توانمند و همچنین تأمین ساختار و امکانات ضروری از الزامات تحقق تکالیف معاونت به شمار می‌­رود. ­

معاون حقوقی قوه قضائیه در ادامه به وجود برخی عوامل بازدارنده در انجام بهینه تکالیف اشاره کرد و افزود: یکی از چالش­‌های عمده­‌ای که به خصوص در حوزه تدوین لوایح و مقررات قضایی با آن مواجه هستیم، فقدان تعامل و ارتباط سازنده میان معاونت حقوقی به عنوان متولی اصلی تدوین لوایح و مقررات قضایی با مراکز پژوهشی مرتبط با دستگاه قضا نظیر پژوهشگاه قوه قضائیه و مرکز تحقیقات فقهی قم است؛ این معاونت به معنای واقعی نتوانسته است از نتایج پژوهش­‌های انجام شده در این مراکز بهره لازم را ببرد؛ در حالی که یکی از اهداف اساسی ایجاد مراکزی نظیر پژوهشگاه قوه قضائیه، تأمین نیاز‌های پژوهشی برای تدوین لوایح قضایی است.

مصدق در این خصوص افزود: وظیفه مراکز پژوهشی فراتر از پاسخگویی مسائل و پرسش‌­ها است و بایسته است که در ارتباط و تعامل تنگاتنگ با معاونت حقوقی، نیاز‌های پژوهشی برای تدوین لوایح قضایی را تأمین سازند؛ به طور قطع جزیره­‌ی عمل کردن نهاد‌های درون دستگاهی در حالی که از اهدافی مشترک برخوردارند، شایسته دستگاه قضا نیست.

این مقام قضایی با اشاره به لزوم اتخاذ حرکت جهادی در تدوین لوایح و مقررات قضایی تصریح کرد: ما برای تحقق حداکثری تکالیف قانونی معاونت حقوقی، نیازمند حمایت­ و پشتیبانی ریاست قوه قضائیه هستیم و بر این اساس امیدواریم تا مراکز پژوهشی دستگاه قضا، نیاز‌های علمی و پژوهشی این معاونت را به خصوص در حوزه تدوین لوایح و مقررات قضایی بیش از پیش تأمین سازند.

در این دیدار مدیران ادارات کل تابعه معاونت حقوقی، متشکل از اداره کل تدوین لوایح و مقررات قضایی، اداره کل حقوقی، اداره کل اسناد و امور مترجمان رسمی و اداره کل حقوقی و نیز اداره تنقیح قوانین و مقررات به معرفی تکالیف ادارات متبوع و ساختار تشکیلاتی واحد‌های زیرمجموعه خویش پرداختند.

انتهای پیام/

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.