شناسه : 10990
نویسنده : سازمان بسیج حق…
عکس
در نشست علمی بصیرتی گام دوم انقلاب مطرح شد

کادر سازی برای دستگا های کشور / استفاده از ظرفیت 1000 نیروی جوان

اولین نشست علمی بصیرتی سال 1398 با موضوع بررسی و تبیین ابعاد حقوقی و قضایی بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری مدظله العالی به همت سازمان بسیج حقوقدانان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج حقوقدانان اولین نشست علمی بصیرتی سال 1398 با موضوع بررسی و تبیین ابعاد حقوقی و قضایی بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری مدظله العالی به همت سازمان بسیج حقوقدانان برگزار شد.

این جلسه که با حضور حجت الاسلام و المسلمین شاهانی نماینده ولی فقیه در سازمان اقشار بسیج، وزارتخانه ها و ادارات برگزار شد،. وی ضمن ابراز خوشحالی از ورود نهاد های انقلابی همچون بسیج حقوق دانان کشور برای انجام اقدامات عملیاتی با الگو  و همچنین نقشه ی راه قرار دادن بیانیه گام دوم انقلاب و رهنمود های رهبر معظم انقلاب در اقدامات انقلابی و جهادی گفت: انشالله بسیج و تمام جامعه ما از این نشست و مباحث آن بهره‌مند شود.

دکتر مهدی بهرامیان نیز در این نشست ضمن سخنرانی پیرامون بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و حضور اقشار بسیجی و سازمان بسیج حقوق دانان در عرصه ها و زمان های مختلف کشور گفت:

از دغدغه هایی که در هیئت اندیشه ورز سازمان بسیج حقوقدانان بوده و هست، فرمایشات حضرت آقا در گام دوم انقلاب است که سهم و نقش بسیار حقوقدانان بسیجی همواره در زمان های مختلف بیانگر آن می باشد. در هفت بند بیانیه گام دوم انقلاب حضرت آقا که بخش های مختلفی از آن در باره ی مبارزه با فساد و برقراری عدالت است قطعا حقوقدانان بسیجی  سهم و نقش موثری خواهند داشت، امیدواریم این اولین جلسه از سلسله نشست های علمی بیانیه گام دوم انقلاب  بتواند منجر به یک برنامه از اقدامات  و عملگرایی پیرامون بیانیه گام دوم انقلاب شود و در واقع اسنادی شود  برای ارتقای نظام حقوقی و قضایی کشور شود. بیانیه چهل سالگی انقلاب در فرمایشات حضرت آقا بیان فرصت ها و آسیب ها، بایدها و نباید هایی است که منجر به پیروزی  ما می شود،  که این همان بیان پختگی انقلاب در عدد ۴۰ و چهل سالگی انقلاب اسلامی است. نکاتی که در بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری فرمودند بحث مشارکت مردمی مبارزه با فساد و برقراری عدالت است که اینها همگی بسیار مهم می باشد،  رهبر معظم انقلاب به ما کلید واژه هایی را فرمود که بسیار مهم هستند، نقش و حضور جوانان در انقلاب و ادامه مسیر با این نیروی جوان  بسیار مهم است. ما از لحظه تولد تا لحظه مرگ با حقوق کار داریم، مگر می شود که بگوییم حقوق با هیچ یک از این هفت بند سر و کاری ندارد. در جریان های اجتماعی ، سیاسی و حکومتی در واقع این حقوقدانان می باشند که جریان ساز هستند و برای این موارد نیز ما قطعاً حرف خواهیم داشت. ما الان در این راستا باید ابتدا کادر سازی بکنیم و از نخبگان بیشتر استفاده کنیم ، که این کار را  البته سازمان بسیج حقوقدانان کشور چند ماهی است آغاز کرده است و امیدوارم که یک جمع عظیمی از نخبگان در دستگاه‌های کشور منشاء اثر قرار گیرند که به خوبی این اقدام از سوی سازمان بسیج حقوق دانان آغاز شده و انشالله اخبار تکمیلی را به زودی به شما خواهم داد . امسال از ظرفیت یک هزار نفر نیروی جوان در این راستا،  در دستگاه های مختلف  استفاده و به کار گرفته خواهد شد. در حال حاضر با گذشت ۴۰ سال از تصویب قانون اساسی برخی از اصول آن همچنان معطل مانده اند قانون اساسی که  افق های دوردست و بسیار زیبا را به ما نشان داد ، همان افق هایی که مردم انتظار داشته و دارند که به آنها برسیم.

دکتر اصلانی عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران نیز در این نشست ضمن اشاره به گام اول انقلاب که گامی ۴۰ ساله بود،  اظهار کرد : انقلاب اسلامی یک تکل بزرگ به غرب و شرق بود، جهادی که ملت ایران شروع کرد و انقلاب آغازی برای آن شد. این تکل بزرگ پاتک های ۴۰ ساله بعدی را هم از دشمن به دنبال داشته است، چون حرکت ما یک حرکت جهادی است و در برابر دشمن و در قبال آتش هایی که دشمن در برابر انقلاب اسلامی به پا کرده بود ، مردم ما مقتدرانه و با حفظ ارزش‌ها و آرمان‌های خود در برابر آن ایستادگی کردند.

ارزش ها و آرمان ها مستلزم قدرت سیاسی است و کار ما  نهادینه کردن است ، کار حقوق کار نهادینه سازی است و نقشی که حقوقدانان در ۴۰ ساله اول انقلاب ایفا کرده‌اند،  بحث نهادینه کردن ارزش ها و قانونمند کردن رفتارها و اعمال در مسیر تحقق ارزش‌ها است،  به همین دلیل است که حقوقدانان دارای جایگاهی اساسی در بحث نهادینه سازی نظام سیاسی داشته و خواهند داشت؛ چرا که لازمه تحقق ارزش ها و آرمان های نظام سیاسی در قدرت سیاسی است  و این  قدرت سیاسی هم بدون نهادینه شدن تضمینی برای اجرای آن  نیست.

حقوقدانان هستند که با نهادینه کردن و قانونمند کردن،  تعدیل را در قانون و قدرت و آزادی ایجاد می کند و حرکت‌های نرمال و هنجارمند پدید می‌آید ؛ حقوق معلم هنجارسازی است،  برای همین حقوقدان ها در گام اول که نقش موثری هم داشتند و در بخش نهادینه‌سازی تضمین ارزش‌ها و بقای آن محسوب می شدند ، در گام دوم انقلاب نیز باید همین حرکت را انجام دهند.  ما یادمان نمی رود که حضرت امام فرمودند که دشمن برای یک سال و دو سال و ۲۰ سال حرکت نمی کند،  دشمن برای ۵۰ سال و صد سال بعد حرکت می کند. لذا شما می‌بینید که پمپئو و دیگران  اعلام می‌کنند که ما به دنبال عادی سازی نظام انقلاب اسلامی هستیم و ما می‌خواهیم انقلاب را تغییر رفتار یا ماهیت بدهیم؛  به دنبال نابودی ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی هستند و می خواهند غربی سازی کنند،  لذا زمان برجام وقتی گفتند ما گام بر می داریم تا در ده پانزده سال آینده ایران را مهار کنیم و عادی سازی کنیم در همین چارچوب بوده است .

گام دوم انقلاب اسلامی یعنی بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب اسلامی دقیقاً در همین راستا است تا نشان دهد که ما به کوری چشم دشمنان انقلاب اسلامی افق ۴۰ ساله انقلاب را هم در نظر داریم.

دکتر اسحاقی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این نشست علمی بصیرتی ضمن آنکه به مسیر چهل ساله ی اول انقلاب و چالش های آن پرداخت، با اشاره به سبک نگرش مقام معظم رهبری  در چهل سال گذشته ، پیرامون بیانیه گام دوم انقلاب گفت:

به طور طبیعی در طی دهه های مختلف زیرساخت های بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی فراهم شده رهبر معظم انقلاب از ابتدای رهبری خویش این دورنما را داشته اند که ما یک تنقیحی بکنیم برای تدوین این اسناد راهبردی و برنامه‌های اجرایی آنها که همچنین به سمت اجرای آنها در بخش‌های مختلف کشور برویم، البته کارهای بزرگی نیز در این راستا انجام شد که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به آن اشاره کرد و  ضمن آن به دستاورد هایی که در حوزه علمی و فناوری داشتیم را نیز اشاره نمودند، حالا اگر ما گام‌های خود را درست برداریم اجرای این بیانیه ما را در راه یک تمدن اسلامی نوین قرار خواهد داد و انشاالله مقدمه‌ای برای ظهور خواهد بود. یک تمدن دارای سه ضلع است،  ظلع اول علم است و ظلع دوم اقتصاد است آن هم اقتصادی که فرهنگی و دانش بنیان باشد و ظلع سوم مبحث فرهنگ است.

شما اگر بیانیه گام دوم انقلاب را بخواهید تحلیل کنید می‌توانید این روز را در آن ببینید. نقشه فرهنگی باید برای ضلع فرهنگی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی  را تنظیم ، تدوین و اجرا نمود و آن همان سیاست اقتصاد مقاومتی است که به عنوان یک فرهنگ می توان آن را اجرا کرد.

موتور پیشران تحقق این بیانیه شاخه علوم انسانی است که در گرو بحث آموزش و پرورش و به کارگیری آنها می باشد. حال که این آرمان ها و ارزش ها باید تبدیل شود به یک اسناد راهبردی شود ، باید به یک سیاست و راهبرد قانون تبدیل شود که نظام اجرایی کشور بتواند آن را درک کند و قابلیت رصد داشته باشد ، همچنین که قابلیت اجرا خواهد داشت.

انتهای پیام/

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.