شناسه : 10890
نویسنده : سازمان بسیج حق…
عکس

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن : تحول در قوه‌قضاییه از راه کاهش پرونده‌های ورودی به قوه امکان پذیر است

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن با تایید بر کاهش پرونده‌های قوه قضاییه، گفت: امیدوار هستیم قوه قضائیه با همکاری دو قوه دیگر بتوانند حجم پرونده ورودی را کم کنند و به سمت حبس‏‌زدایی و اصلاح قوانین بروند.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج حقوق دانان، فریدون احمدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن در گفت‌وگویی، با اشاره به راهکارهای تحول و ارتقا بهره وری فعالیت‌های قوه قضائیه، گفت: امیدوار هستیم قوه قضائیه با همکاری دو قوه دیگر بتوانند حجم پرونده ورودی را کم کنند و به سمت حبس‏ زدایی و اصلاح قوانین بروند، یا مکانیزم‏ هایی فراهم کنند که بتواند مسائل در جاهای دیگر حل شود و نیاز به تشکیل پرونده نباشد. واقعیت این است که قوه قضائیه به این راحتی اصلاح شدنی نیست. 

احمدی به دو راه برای کاهش پرونده‌ها اشاره کرد و گفت: ما برای کاهش حجم پرونده‌ها دو بحث داریم؛ داخل و خارج قوه. مسائل مربوط به داخل که به طور مستقیم در دست خود مسئولین قوه‌قضاییه و رئیس آن است؛ بنابراین وی می‌‏تواند فرایندها را اصلاح کند، سیستم کنترل را زیاد کند، نظام آراء را برقرار سازد تا آرای متفاوتی برای یک مساله مشخص صادر نشود. 

عضو کمیسیون صنایع و معادن با تاکید بر استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات، بیان داشت: همه این مشکلات با ابزارهای فناوری اطلاعات قابل حل است. یک بخش از اصلاحات در داخل مربوط به فرایندها است که به طور مسلم در اختیار رئیس قوه قضائیه است و مطمئنا مدیریت جدید این را آغاز می‌کند، اما یک قسمت آن هم خارج از قوه هست که نیازمند به تعامل است. امیدوار هستیم در دوران ریاست  رئیسی شاهد تحولات جدی باشیم که البته من به شخصه امیدواریم.

وی در خصوص استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای کشف فساد در کشور، گفت: ما چندان در این زمینه‏‌ها موفق نیستیم؛ زیرا این مساله نیازمند فضای فرهنگی خاصی است. ما باید نخست سیستم مستقر کنیم. 

احمدی ادامه داد: با اصلاح سیستم، روش، شفاف‏سازی و بستن نقاط فرار یا محل‌‏های نفوذ فساد ما می‏‌توانیم آن را به طور سیستماتیک ببندیم. اگر آن کار را انجام دادیم حتما این روش‏ها هم کمک می‏‌کنند ولی اگر ما سیستم نداشته باشیم شما این روش‏ها را هم بیاورید فقط حجم کارها اضافه می‏‌شود. ما در کشور می‏‌توانیم خیلی از مسائل را شفاف کنیم. 

عضو کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به استفاده از ابزارهای فناورانه و روش‌های سیستماتیک جدید، خاطرنشان کرد: روش‏‌های سیستماتیک بهبودهای جدی زیادی ایجاد می‌‏کند. برای مثال تصمیم برای صدور چک بانکی به نام افراد، کار خیلی خوب است که باعث از بین رفتن معضل پول‌های سرگردان می‌شود؛بنابراین شما اگر می‌‏خواهید به حساب من پول بریزید، شفاف می‏‌ریزید. 

احمدی در بیان نقش ویژه افشاگران فساد در دنیا، تصریح کرد: به اعتقاد من ما حداقل 40یا 30درصد دیگر می‏‌توانیم با ابزارهای فناوری اطلاعات و سیستم‌های هوشمند در روش‏‌های انجام کار بهبود حاصل کنیم؛ روش‌هایی مانند نقش مردم در افشای فسادها، خوب است اما باید درست تعریف شود. در دنیا بابت این قبیل افشاگری‌ها پاداش هم در نظر گرفته شده است. 

عضو کمیسیون صنایع و معادن تاکید کرد:کاهش حجم پرونده‌های قوه قضاییه به مقدماتی احتیاج دارد. مثلا کوچک‏ترین مساله تبدیل به پرونده می‏‌شود. برای یک تصادف ساده باید به دادگاه مراجعه کرد؛ در حالی که قاضی  یا کسی که حکم صادر می‌کند بگوید تشخیص من فلان چیز است و در نهایت بر اساس همان مقصر مشخص شود. 

وی گفت: با این حال من فکر می‌کنم در دوره مدیریت جدید شاهد تغییرات جدی در سیستم قضایی خواهیم بود. البته  آملی لاریجانی به اندازه خودشان زحمت کشیدند اما  رئیسی حتما باید با شعار تغییر بیاید؛ یعنی ایجاد تحول در سیستم قضایی. در همین رابطه علاوه بر کاهش حجم پرونده‌ها از طریق استفاده از فناوری‌های نوین، تسریع در رسیدگی و احکام عادلانه فرایندهای داخل قوه هم در بهبود شرایط موثر است.

انتهای پیام/

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.